Khamis, 16 April 2015

Anggapan Kejam

Orang banyak memperkatakan tentang diri ku hari ini adalah seperti tulisan yang tak lagi terbacakan oleh seseorang yang masih wujud dalam mimpi ku. Tapi aku masih menulis walaupun kesepian menyusuri hari. Mereka juga melihat diri ku seperti orang kecewa yang bermenung di tepian danau kerana tak bisa berenang. Aku juga dilihat seperti orang yang sudah hilang kekuatan untuk ketawa mahupun tersenyum. Mereka fikir aku lemah.

Anggapan mereka itu kejam. Mereka tidak akan pernah tahu tentang api yang sedang bergejolak di dalam dada ku. Mereka tidak tahu tentang raksa yang sedang mengalir bersama darah ku. Mereka lupa akan suara ku yang pernah memecah keheningan ketika ia hampir membunuh mereka. Mereka juga lupa akan nyanyian yang pernah aku ajarkan ketika suara mereka terlalu parau untuk di hayati...mereka telah lupa dan tidak akan pernah tahu yang aku tidak kejam ke atas diri ku sendiri.

Biar lah aku begini. Menelan duka dan nestapa dari kisah dusta dan ayat nista yang mendobrak ku ke dalam jurang derita. Maka jangan lagi mereka itu beranggapan kejam ke terhadap ku. Kerana aku tidak mungkin sanggup untuk kejam ke atas diri ku sendiri dan juga "dia".

Tiada ulasan:

Catat Ulasan