Selasa, 10 Julai 2012

Ramadhan Countdown.

-mufti Arab Saudi telah mengalirkan air mata secara langsung di TV setelah beliau menerima soalan ini dari Somalia :

''adakah puasa kami sah jika tidak bersahur dan berbuka puasa?''

Bagaimanakah keadaan kita sewaktu berbuka?

Kadangkala penuh pembaziran...lihatlah di tong sampah banyak lebihan kuih muih terbuang kan?



Jadi fikir betul-betul, baik-baik dan seelok-eloknya, layakkah kita memborong makanan sebanyak-banyaknya kemudian menjadi sekadar perhiasan di meja makan kemudiannya dibuang atau lebih kesat lagi istilah ialah dibazirkan? Somalia mungkin sangat jauh, tapi sebenarnya di sekeliling kita masih ada yang memerlukan makanan yang kita buang itu.

Begini, kita ada sebungkus roti yang di dalamnya mengandungi 10 buku roti. Sebelah kita ada seorang rakan yang terlalu lapar tetapi tiada wang untuk membeli makanan dan kita tahu masalah rakan kita itu. Lalu kita makan 2 buku roti dan kita terus membuang bungkusan roti yang di dalamnya masih ada 8 buku roti lagi. Apalah perasaan rakan kita yang sangat lapar dan tak ada wang itu? Lu pikir lah sendiri.

Yaa, memang klise nasihat-nasihat begini, tetapi perkara yang masih diulangi ini bukankah lebih kolot? Sedang membazir itu sudah sekian lama diketahui tidak baik. Bukankah ia merupakan sesuatu yang wajib kita ubah? Kalau tak berubah maknanya kita lah manusia paling kolot. Lebih kolot dari atuk nenek moyang.

Faham tak?

Tiada ulasan:

Catat Ulasan