Khamis, 19 Julai 2012

Agama Moden

Di zaman moden ini, sebahagian daripada kalangan kita menganggap agama ini (Islam) sama sekali tidak membenarkan penganutnya bercampur dengan perkumpulan-perkumpulan, golongan-golongan atau perkara-perkara yang bersifat sekular, sosial atau sesuatu itu yang berasal dari orang kafir. Seperti contoh tentang facebook yang diasaskan oleh seorang Yahudi. Namun, kali ini aku tidak mahu bercerita tentang facebook tetapi tentang lainnya.

Kita punya agama dan tetaplah kita dengan agama serta prinsipnya tetapi bukan fanatik. Aku maksudkan fanatik apabila hadir sikap fasis dan rasis agama menjadikan Islam tercalar di mata non-muslim. Begitu juga bagi mereka yang bergabung atau mengikuti perkumpulan atau organisasi sosial serta mengikuti idealisme yang dicipta non-muslim maka jangan sesekali meletakkan agama ini dibelakang kerana kata pengasas Muhammadiyah iaitu Kyai Haji Ahmad Dahlan ''kita bisa punya prinsip tapi jangan fanatik kerana fanatik itu sifat orang bodoh''.

Tak kiralah kita mahu jadi rokers, punkers, berfashion, politikus, berdemonstrasi dan sebagainya walau asalnya dari non-muslim atau yahudi sekalipun tetapi berpegang pada prinsip yang Allah swt ajarkan kepada Rasul Allah untuk disampaikan kepada musyrikin quraish yang cuba memujuk Nabi saw menghentikan dakwah dengan menawarkan hadiah lumayan namun Rasul Allah menjawab "Bagiku agama ku dan bagimu agama mu''.(surah Al Kafirun).

Jangan merendahkan agama ini kerana Islam berada di atas segalanya yang terbaik cuma pemikiran sempit manusia sering meletakkan agama itu menjadi terbelakang. Segala etika atau idealisme yang baik dan adil sudah terdapat di dalam Al Quran dan Sunnah maka dulukanlah agama dan jangan sesekali bersangka buruk terhadap mereka yang berprinsip seperti idealisme barat dan etika yang baik dan bersifat adil kerana ia berasal daripada Al Quran.

Harap bisa memahami perkongsian ini lalu bersamalah kita belajar kerana banyak perkara yang kita masih perlu belajar dan percayalah Islam tidak ketinggalan dengan zaman yang berubah-rubah kerana agama inilah yang termoden terkedepan serta sering seiring dengan kehendak manusia itu sendiri.

  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan