Isnin, 16 Julai 2012

Politik

Menjangkau umur 21 tahun mei yang lalu, aku dapat merasakan bahawa masa semakin dewasa lalu situasi, sosial, pemikiran dan pengaruh sekeliling aku juga berubah. Usia sebegini sudah dianggap matang oleh masyarakat dan aku mengakuinya kerana lewat ini aku lebih gemar bercerita tentang politik bersama terutamanya golongan tua seperti ayah dan pakcik-pakcik tetapi dengan cara beradab atau tidak menunjuk pandai selain enggan mematahkan apa yang selisih jika perkara ini diperbualkan bersama mereka melainkan jika ia betul-betul harus disangkal.

Aku sangat menggemarinya kerana aku belajar untuk berfikir jauh serta dapat membezakan haq dan batil. Suatu perkara yang istimewa apabila aku lebih banyak mendalami agama seterusnya mengkaji idealogi masyarakat bagi menguatkan prinsip ke atas sesuatu tindakan atau peristiwa yang terjadi. Oleh kerana itu, aku sangat tidak membenarkan pendapat sesetengah orang yang mengatakan politik itu suatu yang sia-sia. Ini kerana mereka hanya memahami bahawa politik itu ialah parti semata-mata atau perselisihan pendapat dan perebutan kuasa oleh parti-parti sehingga mereka itu mengkuarintinkan diri mereka sebagai pihak berkecuali bermaksud tidak mengambil tahu tentang politik. Sebenarnya, mereka tidak tahu akan apa yang mereka katakan kerana kadangkala tetap juga hadir mengkritik dan menyokong tindakan sesebuah parti politik.

Politik ialah sesuatu bersifat strategi, taktik atau perlakuan seperti mengurus dan mentadbir, iaitu seperti mengurus diri, mentadbir keluarga, merancang kewangan dan sebagainya. Kehidupan tidak mampu dipisahkan dengan agama terutamanya Islam kerana Allah sudah mengaturkan segala yang terbaik dan tersuai untuk hambanya justeru, politik juga tidak mampu terpisah dengan Islam kerana jika terpisah antara politik dan Islam maka ia dinamakan sekularisme seperti yang diamalkan oleh negara-negara barat dan sekular. Jika pemikiran sekular diamalkan maka masyarakatnya walau kaya dengan material tetapi moraliti mereka kurang malah terbelakang.


Poli bermaksud banyak manakala tik ialah singkatan kepada taktik lalu membawa maksud banyak taktik (kamus dewan) maksudnya kepelbagaian strategi dan aku gemar memahami strategi-strategi tersebut bagi mensuaikan dengan kehendak agama serta keperluan jasmani dan rohani. Mengambil tahu tentang politik negara melatih aku untuk berfikir jauh serta mengatur strategi dengan mengambil ikhtibar daripada sesebuah strategi oleh seseorang politikus yang aku persetujui. Lagipun tak salah, kerana ini sebuah negara demokrasi maka kita punya suara dan tindakan yang diperlukan untuk membentuk negara ini.

Cuma, tinggalkan politik assobiyah yang kolot itu, muliakan Islam. Maksudnya menunjukkan kemuliaan Islam kepada bukan Islam. Dengan cara inilah Islam akan dimartabatkan oleh orang bukan Islam.










Tiada ulasan:

Catat Ulasan