Isnin, 16 Julai 2012

Propaganda Syukur














Masihkah ada di kalangan kita yang masih tidak faham arti syukur? Rasanya semua dah besar kan? Jadi tak perlu rasanya aku jelaskan.

Tumpukan dan fahami kata-kata dalam gambar di atas. Ringkasnya ialah seperti ''Syukur atas apa yang ada''. Sangat mudah, akan tetapi orang-orang zalim yang tegar mempertahankan kerusi nya daripada dirampas oleh pejuang-pejuang kebenaran cuba menyalah artikan dan mempropagandakan istilah syukur tersebut. Semua tuntutan didalihkan dengan ayat ''Bersyukurlah, negara masih aman'' selain mengungkit pemberian mereka kepada rakyat sedangkan mereka sengaja terlupa bahawa kerusi yang mereka duduki itu diberikan oleh rakyat bersama dengan amanat dan kepercayaan. 

Kata-kata ''Syukur atas apa yang ada'' itu sebenarnya berhak buat mereka yang memimpin hanya dengan niat untuk menipu, menyeleweng, menzalimi atau menggelapkan hak rakyat lalu dibazirkan untuk kekenyangan perut mereka sahaja. Dipendekkan cerita, kata-kata pada gambar mengingatkan kita supaya tidak membazirkan wang dan terlalu mengejar kemewahan dunia lalu menzalimi diri sendiri. 

Mengejar kemewahan dunia dan menuntut hak manusia bukan perkara yang sama malah jauh sekali sifatnya. Kemewahan dunia ialah seperti barang kemas, beg duit berjuta ringgit dan tidur semalam di hotel mewah yang dicaj beratus ribuan ringgit untuk 1 malam sedangkan masih ramai rakyat yang sedang kebuluran memerlukan wang bayaran caj hotel tersebut. Manakala menuntut hak manusia ialah seperti pelajaran, aktivitas, sumber pendapatan dan kebebasan. Adakah menuntut hak manusia itu sesuai dinisbahkan dengan arti kata ''Tak bersyukur'' ? Jauh sekali.

Maka, syukur itu perlu dirasai setiap saat bukan hanya bila mendapat bantuan atau pemberian manusia tetapi syukur ke atas pemberian Allah seperti ilmu yang melata di serata bumi dan langit, serta cahaya kebenaran yang terdapat di balik gunung dan juga di dalam gelora ombak besar di lautan. Allah memberikan bantuan akal kepada kita supaya kita boleh berfikir.

Maka, berfikirlah sebaik-baiknya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan