Sabtu, 21 Julai 2012

Ramadhan 2012 Day 1 - Malas

Hari pertama puasa di bulan Ramadhan, selepas makan sahur tadi pagi aku terus menyedut 2 batang rokok sementara menunggu azan subuh. Selepas subuh,  aku sambung tidur dan terjaga kira-kira pukul 2 petang dan kelihatan ayah aku masih tidur. Tetapi tidak lama selepas itu, ayah aku pun terjaga dan beliau terus ke bilik air untuk serta menunaikan solat fardhu Zuhur sejurus selepas itu. Memang agak lewat aku bangun hari ini, hukum kata makruh tapi dah terberos nak buat macam mana kan.

3 jam menjelang waktu berbuka, kesan menahan nafsu hampir tiba di kemuncak, malah terbau-bau pula masakan jiran sebelah rumah aku ni yang berbangsa cina. Tapi aku tetap wajib bertahan sebab akal aku masih waras untuk tumbang kerana bau-bauan itu. Namun, setakat ini aku masih bisa bertahan walau perut sudah meminta-minta.

Untuk waktu ini, kekuatan kita bukan lagi kepada makanan dan minuman tetapi apa yang menjadi kekuatan sedang berpuasa ialah kepercayaan kepada Allah. Tak perlu nak tunjuk kepada masyarakat yang kita sudah lemah dan longlai disebabkan berpuasa. Aku teringat semasa menyertai sebuah seminar motivasi yang diadakan dalam bulan Ramadhan semasa tahun SPM dahulu. Pelajar semuanya sudah mula menunjukkan tanda-tanda penat manakala motivator yang berbangsa India meminta kami untuk membuat sesuatu aktiviti yang telah diaturkan tetapi kami sudah mulai penat lalu salah seorang pelajar melayu melaungkan ''Puasa!!''.

Serta-merta motivator menjawab, ''saya tahu kamu semua berpuasa, tetapi kamu tak perlu menunjuk-nunjuk kemalasan itu kepada saya kerana itu bukan puasa tapi malas''.

Jangan sesekali kata tak larat kerana berpuasa, malu lah kepada sahabat yang berperang di Badar 1400 tahun dahulu di tengah-tengah kepanasan dan kehangatan padang pasir lalu berdepan dengan tentera musyrikin yang lebih ramai. Kerana percaya mereka kepada Allah, mudah saja musuh dikalahkan sehingga terbunuhnya Abu Jahal. Peperangan tersebut berlaku dalam bulan Ramadhan dan tentera Islam berpuasa semuanya.

Jadi, jangan jadi malas di bulan yang penuh mulia ini kerana Allah suka hambanya yang rajin dan sabar.

Senang cerita, jangan salahkan puasa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan