Ahad, 22 Julai 2012

Ramadhan 2012 Day 2 - Surat Kecil Untuk Tuhan


Terberos lagi hari ini yang merupakan hari kedua Ramadhan 1433h. Mana tak nya, malam tadi melepak di kedai mamak hingga pukul 3 pagi bersama teman-teman sejurus tiba di rumah aku serta merta menghidupkan laptop untuk online. Dipendekkan cerita lepas Subuh baru tidur. Kira-kira pukul 3 petang aku terjaga hari ini.

Masuk hari kedua ni, cabaran untuk aku sama juga seperti semalam, hanya termenung di depan laptop, adik aku kata laptop ni dah melekat kat muka aku, hahaha. Tapi hari ini aku layan cerita sedih, movie Indonesia yang diadaptasi dari novel best-seller serta berdasarkan kisah benar kehidupan Gita Sesa Wanda yang merupakan pesakit kanser Rhabdomyosarkoma yang pertama di Indonesia.

Surat Kecil Untuk Tuhan. Judulnya sudah memberikan aku rasa tragis nya drama yang berunsur biografi ini. Gita Sesa Wanda Cantika atau nama timangannya Keke, selalu memikirkan adakah dirinya akan dikenang oleh keluarga dan teman-teman selepas dia mengenang jasa-jasa tokoh dunia yang dikenalinya dari minat beliau kepada pelajaran sejarah serta mengakui Muhammad s.a.w ialah rahmat bagi sekalian alam. Ya, Keke juga ingin dikenang dalam lipatan sejarah.

Dan sekarang, Keke memang sedang dikenang dalam catatan ini, dinovelkan, difilemkan sudah cukup untuk mengenang kisah hidupnya yang tegar. Begitu juga akan kecekalan ayahnya yang berhempas pulas mencari ikhtiar untuk menyembuhkan anak perempuan satu-satunya itu. Keke juga pelajar pintar dan disayangi guru dan semua teman-temannya manakala orang tuanya pula sudah berpisah dan gadis tabah ini tinggal dengan ayahnya bersama 2 orang abang nya. Walaupun, ibu bapanya bercerai tetapi mereka tetap menyayangi Keke dan beliau sangat beruntung kerana hidup di dalam keluarga yang berada.

Jujur, aku terkesan dengan drama ini. Pada mula, semua nampak okay sehingga gadis cantik ini menghidap kanser sehingga muka nya bengkak sebelah kiri. Beliau terpaksa menjalani serangkaian kemoterapi dan radiasi yang menyeksakan sehingga rambut nya gugur dan muntah-muntah tetapi bengkak di pipi nya semakin susut lalu doktor pakar menyatakan ketekunan ibu bapa Keke berjaya membuahkan hasil dan Keke menjalani aktiviti nya seperti biasa.

Tak disangka, setahun kemudian, kanser tersebut merebak semula malah teruk dan mematikan. Banyak scene yang buat aku merasa sangat terharu tadi, nak nangis, tapi adik aku ada kat sebelah aku ni nonton sekali. Spoil. haha Tapi aku tetap feeling.

Kalau berani tontonlah, kat Youtube.



Gita Sesa Wanda Cantika bersama teman baiknya.
(kisah nyata) 












Tuhan,
Andai aku bisa kembali,
Aku tidak ingin ada lagi,
Hal yang sama terjadi padaku,
Terjadi pada sesiapa pun

Tuhan,
Berikanlah aku kekuatan,
Untuk menjadi dewasa,
Agar aku bisa memberikan arti hidupku,
kepada sesiapa pun yang mengenalku,

Tuhan,
Surat kecilku ini,
Adalah surat terakhir dalam hidupku,
andai aku bisa kembali ke dunia yang Kau berikan padaku.

-surat kecil untuk Tuhan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan