Ahad, 7 Ogos 2011

Ramadhan 1 (vs Nafsu)

Inilah bulan paling menakutkan bagi majoriti yang resminya wajib mengikuti, sedang ini lah bulan paling menambah tebal rasa kesabaran bagi majoriti atau minoriti yang juga wajib mengikutinya. Ia tiba berulang-ulang setiap tahun , berulang selama-lamanya selagi hayat masih dikandung badan yang makin hari ,semakin badan ini menuju kelesuan dan kelusuhan. Terbit fajar hingga terbenam matahari di ufuk barat , seharian kita menahan rongga-rongga pada tubuh badan ini daripada dimasuki apapun melainkan udara, menahan diri daripada mengeluarkan bunyi-bunyian kesat dan sumbang daripada rongga yang selalu terlontar kerana mengikut perasaan yang lahir dari nafsu dan tabiat bagai hilang akal.

Nafsu merupakan suatu entiti yang mampu merusakkan hati sedangkan hati berpasangan dengan akal , namun nafsu tetap tidak akan hilang kerana tanpa nafsu maka tiadalah guna nya hati dan akal seurus seluruhnya tubuh badan tiadalah gunanya tanpa nafsu. Nafsu melahirkan perasaan atau apa rasa pun melalui hati dan tidak sesekali melalui kaki , maka akal meluluskan seberapa banyak ia perlu dilaksanakan oleh jasad melalui perbuatan atau perbicaraan. Oleh itu, semuanya memang bermula daripada nafsu lalu memberi rasa ke hati dan kemudian berfikir melalui akal.

Nafsu adalah sekadar kehendak yang belum dipertimbangkan oleh hati dan akal bagaikan kain putih yang kosong lalu kita berkehendak untuk mencorakkannya , hati kita pasti mahu mencorakkannya sesedap rasa ,sesedap perut sebelum akal kita berfikir akan baik buruk nya, tetapi jika hati tidak mahu diajak berfikir, maka rasa yang sudah digauli nafsu itu bakal melampaui batas. Akal merupakan tempat perhitungan yang memberikan hati rasa was-was dan sebagainya. Maka hati perlu kuat mengikut akal ,dan akal perlu kuat mengajak hati. Namun itulah kepayahan untuk membendung nafsu yang lebih gila dan kuat kerana semuanya berasal dari nafsu dan kerana itulah kadangkala masalah untuk ikhlas menjadi paling utama.

Bagaimana untuk menguatkan hati dan akal?

Inilah bulan untuk menguatkan hati dan akal , sabar ialah sesuatu yang penting untuk bulan ini . Ia merupakan tonik bagi menjalani kewajipan yang dinamakan puasa. Puasa bagaikan latihan bagi mengawal nafsu untuk tidak berlebih-lebihan dan melampaui batas-batas keinginan apabila kita menahan semua kehendak nafsu untuk makan minum , percakapan berlebih-lebihan,penglihatan dan perkara-perkara membatalkan hukum puasa lainnya yang semuanya berteraskan kesabaran. Oleh itu , sabar lah yang mampu menguatkan hati dan akal bagi menahan nafsu bagi menguasai tubuh badan kita.

Untuk meneguhkan kesabaran ialah syukur, syukur pada siapa?

Pemilik Sekalian Alam dan Segala Sesuatu Apa pun...di Langit dan di Bumi..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan