Selasa, 15 Februari 2011

Maulid Rasul

Muhammad s.a.w, seorang lelaki arab bani Quraisy yang dilahirkan di tengah-tengah masyarakat yang penuh dengan kekufuran dan kemusyrikan . Masyarakat arab pada masa itu digelar 'Jahillilliah' iaitu gelaran bagi masyarakat yang penuh kesesatan dan kegelapan waktu itu apabila segala kejahilan dilakukan seperti membunuh bayi perempuan baru lahir, semangat 'asobiyah' atau kesukuan yang terlampau,penipuan dalam perniagaan,penindasan terhadap wanita dan golongan bawahan dan sebagai nya.

Itulah Makkah sebelum ketibaan cahaya dan rahmat bagi sekalian alam,,Rasullullah

Sirah hidupnya menjadi pedoman dan pengajaran yang cukup kental untuk menjadi seorang manusia yang sabar,tabah,menghormati,menghargai ,tidak menghakimi ,jujur dan kasih sayang dari sudut pandang yang amat mendalam. 

Akhlak nya menjadi contoh terbaik bagi sekalian manusia supaya disenangi oleh Allah dan sekalian makhluk ciptaan-Nya. Baginda digelar Al A'min oleh masyarakat dikalangan penduduk Makkah kerana akhlak nya yang terpuji itu dan baginda tidak pernah berkata dusta sejak kecil.

Baginda seorang yang mempunyai Budi Pekerti nya amat tinggi dan tidak mampu ditandingi sesiapa sehingga kini dan baginda amat disenangi oleh semua golongan  sehingga lah dakwah secara terbuka di mulakan.
Namun,usaha baginda yang memimpin para sahabat dan seluruh umat Islam pada masa itu bukanlah sesuatu yang mudah untuk dikerjakan. Baginda menghadapi pelbagai dugaan dengan sabar dan dugaan tersebut amatlah berat tetapi begitulah gigih nya Rasullullah yang mahukan kota kelahirannya dan seluruh umatnya menjadi sejahtera dan penuh keredhaan......

..kini...

Makkah ... sudah berubah..memang tidak mampu untuk digambarkan bagaimana masyarakat pada waktu itu amat jahil dan sesat ...kini...Makkah sebuah Kota Suci yang penuh penyucian jiwa,,sebuah kota yang aku impikan untuk menjenguknya,,sebuah kota yang penuh dengan keimanan dan ketaqwaan....

dan kita sebagai seorang muslim perlu bersyukur kerana ajaran yang diturunkan oleh Allah melalui wahyu yang disampaikan oleh Jibril kepada Muhammad s.a.w beratus-ratus kilometer dari arah kiblat itu boleh tersebar ke tanah kita ini dan diterima oleh pembesar-pembesar dahulu.


Selawat ke atas Rosul...dan..kenalilah lelaki ini Muhammad sedalam-dalamnya..kerana kitalah ''umati'' yang disebut oleh baginda sebelum wafat dan baginda dilontar dengan batu sehingga cedera oleh bapa saudaranya sendiri kerana...

kita

Tiada ulasan:

Catat Ulasan