Rabu, 23 Februari 2011

Ubah Dunia Anda

Ada seorang teman yang perangainya amat teruk dan juga menyakitkan hati anda. Lalu anda berkata ''bilalah  si folan itu hendak berubah? naik sakit hati aku tengok.'' Apakah pendapat anda tentang ''sakit hati'' atau ''hilang sabar''? Adakah itu merupakan alasan untuk kita memburukkan si folan yang ternyata sudah buruk sikapnya? Siapakah yang perlu berubah? Apakah yang perlu diubah?

''budak ni memang menguji kesabaran aku''. Itulah persepsi yang salah dalam masyarakat kita tentang 'perubahan' dan 'sabar'. Kita perlu ingat bahawa seseorang itu tidak akan dirubah melainkan orang itu mahu mengubah dirinya sendiri. Jadi sebenarnya diri kita sendiri yang perlu diubah sebenarnya apabila seseorang itu melakukan perkara yang menguji kesabaran kita, yang sebenarnya Allah yang menguji kesabaran hambanya. Ia bertujuan untuk menguji kita berkenaan langkah yang akan kita pilih bagi mengatasi masalah tersebut sama ada kita menasihat,berdiam,mengata atau berdoa.

Jadi kitalah yang perlu berubah jika perkataan kita masih mengumpat dan merungut terhadap tuhan. Pemikiran perlu diubah oleh kita sendiri daripada terus menyangka buruk dan selalu fokus pada masalah tersebut tanpa mencari jalan penyelesaian. Hati juga perlu diubah supaya tabah dan sabar selain mempunyai sifat perikemanusiaan dan budi pekerti yang baik.

''ubah dunia anda sebelum anda hendak mengubah dunia''

5 ulasan:

  1. dah lame tak stalk blog ko,ahha

    BalasPadam
  2. allah tak kn menguji s'org tu melebihi kmampuan drinya,,*haha lagak baek nie :)

    BalasPadam
  3. change your world than change the world :)

    BalasPadam
  4. hidup kita adalah hidup kita,,hak kita..dan agama adelah panduan atau guide dalam perjalan hidup kita...mengingat Allah itu kewajipan..itu bukan ukuran yg kita ni baik atau tidak...baguslah jika ade sekali dalam sehari menyebut nama Nya,,sedangkan lima kali sehari kita diwajibkan mengingat Nya,,,

    BalasPadam