Selasa, 5 November 2013

Tauhu Bakar

Suatu hari aku cuba menerbitkan sebuah sesi pendebatan atau diskusi ke atas sebuah perkara yang terlalu sepele jika ia dijamah dengan lidah fizikal. Mungkin kerana terlalu bosan dengan perbualan kosong maka aku terbit kan sesi dialog berkenaan 'tauhu bakar'.

Tauhu bakar ialah salah satu menu menarik di sebuah gerai di mana kami selalu melepak di malam hari. Ia adalah campuran kuah yang agak pedas, kicap, kacang dan tauhu yang dibakar sebagai bahan utama selain sayur seperti kangkung dan sengkuang. Oleh kerana makanan tersebut sangat bercampur-campur seperti rojak aku kurang minat untuk dijadikan sebagai pengisi perut. Manakala Akim, Angah dan adik aku Iza telah memesan makanan pelik tersebut untuk diri mereka masing-masing.

Aku melihat Akim agak obses dengan makanan yang spesial seperti ini melainkan aku yang hanya lebih gemar dengan nasi dan yang diolah dengannya. Apabila pesanan itu siap aku pun mula menguji keghairahan mereka bertiga.

Agak hampir 10 kali Akim, Angah dan Iza mengulang "sedap nya" sambil melahap aku pun mula bersuara, "sedap ke?".
Dari itu mula lah mereka mengutarakan hujah mereka dengan agak lantang terutama nya Akim yang berhempas pulas cuba meyakinkan aku untuk terpikat dengan makanan tersebut manakala iza hanya lebih cuba menikam dengan kata-kata berbaur sarcastic, tapi sorry Iza, sarcastic memang sesuatu yang mendalam tetapi saya perlukan hujah yang lebih straight forward dan sharing.

Akim hampir patah hati untuk memikat aku yang tetap berdegil untuk mengakui keenakan tauhu bakar tersebut apabila memberitahu yang aku tak suka kacang dan rojak. Dan Akim akhirnya berhasil apabila beliau menceritakan sedikit tentang ramuan yang menjadikan ia adalah sesuatu yang lazat, di situ aku cuba menyelami perasaan yang menjadikan mereka bertiga obses dengan tauhu bakar yang bagi aku memualkan.

Aku tetap tidak akan meminati makanan tersebut, tetapi aku tahu kenapa mereka menggemarinya. Itu ialah sebuah keghairahan atau 'passion' yang tidak ada pada aku terhadap makanan. Bagi aku, sambal lada dan gulai rendang ataupun kari yang dihidang bersama nasi bersama lauk-lauk berprotein sudah terbiasa memuaskan nafsu makan aku. Oleh kerana itu, aku lebih suka dengan Nasi Padang dan lepak di restoran mamak.

Kesimpulan daripada diskusi yang sangat kecil tersebut ialah, kita perlu menerima perbezaan orang lain selain turut mempelajari perbezaan tersebut, manakala perlu juga bagi kita berkongsi maklumat terhadap orang lain dengan hujah yang bernas supaya mereka juga memahami kepercayaan kita. Sambil, teguh dengan pendirian.

Jadikan perbezaan itu kepada sebuah istilah yang harmonis.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan