Jumaat, 10 Januari 2014

Hidup Dan Masa

Sehari ada 24 jam. Waktu tidur yang normal ialah 8 jam. Waktu berkerja kebiasaannya 5 - 10 jam.

24 - 8 - 5#10 = 11 # 6.

Waktu terluang yang kita punyai dalam sehari cuma 6 - 11 jam sahaja atau mungkin lebih atau mungkin lebih sedikit dari jangkaan itu.

Maka, kita cuma ada tidak sampai 1/3 secara purata masa terluang jika diikut pada sistem masa yang dianggarkan secara hentam2 oleh seorang budak yg bajet power matematik macam aku. Haha

Jadi, apa yang kita perlu fikirkan ialah bagaimana kita menikmati kehidupan yg cuma ada 24 jam sehari di samping terpaksa melayan kesibukan mengikut perintah dan aturan ?

Mungkin dengan cara menghargai dan menikmati segala perbuatan dan tindakan. Atau kita lari dari aturan ini dan keluar melihat dunia. Ataupun duduk di depan PC dan menggunakan Google sebaik mungkin. Lepak di mamak dan berborak benda yang hampir sama setiap hari. Membaca buku-buku ilmiah atau novel tentang cinta tiga segi. Memikirkan keadaan negara di samping Najib Razak atau Anwar ibrahim.

Baiklah.. apapun caranya,

Hidup kita ini hanya sekali, memang kita tidak digalakkan untuk melampaui batas, tetapi sekurang-kuranya kita ambil berat dengan masa dan kehidupan yg kita punya. Jangan biarkan hidup ini disia-siakan dengan kertas yang di keluarkan lalu dikutip lalu dikeluarkan kembali. Murtadlah daripada akidah yang menyangka bahawa kecantikan paras rupa lebih gah daripada kemampuan serta peribadinya. Jauhi momokan yang menuduh puak kita lebih suci daripada puak yang lain lalu, puak lain itu sedang bersedia menghancurkan kita.

Hargai lah hidup dan masa ini walaupun mengecewakan.

Kerana kekecewaan itu adalah sayap buat kita.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan