Selasa, 28 Januari 2014

Sejarah

Aku memang seorang yang suka mencatat atau merekod peristiwa samada dalam bentuk tulisan, foto atau sekadar simpan dalam kepala jer. Dan aku masih belum pasti untuk apa semua itu, tetapi aku lah murid kesayangan cikgu-cikgu sejarah suatu ketika dahulu.

Ya, belajar sejarah memang bosan, tapi apabila kita kena tahu bahawa sejarah atau masa silam kita sendiri boleh menjadi sebuah motivasi buat kita. Atau boleh juga meleraikan kekeliruan dan kecelaruan di abad ini.

Sejarah yang aku maksudkan ialah sejarah benar dan kita percaya dan adalah berkenaan diri kita sendiri. Misalnya, apabila kita hampir putus asa atau gagal dalam kehidupan dan pekerjaan, cubalah kita ingat bagaimana awal nya dahulu sebelum kita tiba ke tahap ini. Ketika kita nyenyak dalam kesenangan, elakkan sifat bongkak dengan mengingat saat-saat kita berhempas pulas sebelum kesenangan ini menjadi milik kita.

Aku memang dah terkurang idea, tapi dengan 2 misalan di atas harap cukuplah untuk engkorang faham dengan apa yang aku cuba sampaikan.

Kita ni manusia senang lupa, sebab tu lah kita selalu tersilap, tapi normal lah tersilap, asal kita cepat sedar, go on! Dan belajar dari kesilapan.

1 ulasan: