Selasa, 3 Januari 2017

Susah Amender Nye Yop!!

Tak sampai beberapa hari kita melangkah ke tahun 2017 dah ada isu yang sekarang viral di laman sosial.. Dalam berita semua dah kecoh...heboh..

Pasal apa?

Sekumpulan remaja yang panjat billboard Ipoh. Satu hal sebelum karangan ni aku lanjutkan ialah setiap kali ada trip ke utara, hatta ke Ipoh sekalipun., kalau terpandang atau sengaja pandang billboard tu, aku memang ada perasaan nak panjat benda tu... Iya lah, sebab permandangan di Bandar Ipoh tu boleh tahan menarik jugak. Maka adalah sebidang rasa dalam benak hati terdalam aku ni pernah ada niat nak panjat benda tu supaya boleh tengok view sekeliling Bandar Ipoh ni. Billboard tu pun antara yang paling tinggi dekat area tu.

Oh iyer, satu lagi... sebenarnya aku ingat, memang ada satu benda macam platform dekat atas tu supaya orang boleh naik dan tengok view dari atas tu... Rupanya baru tau, tak ada eik...

Okay.. aku tak nak sentuh berkenaan apa yang diorang buat tu betul ke salah. Benda tu memang tak betul sebab benda tu tak boleh dipanjat. Datuk Bandar tak bagi. Polis pun larang. Itu biasalah, undang-undang. Tinggal nak menjawab dengan pihak berkuasa jer.. setel...

Yang buat aku pelik.. semua orang yang duk kecam ni.

Mula-mula memang malas nak ambik tahu.. tapi rasa ingin tahu tu tiba-tiba menguat mendorong-dorong. Aku pun tap satu artikel atau laporan daripada satu page yang di post ke FB. Scroll punya scroll sampailah di ruang komen. Aku pun bacalah komen-komen tu.

Memang semua kecam. Tak apalah. Bagi aku diorang ni mesti jenis yang tak pernah try main baling selipar masa kecik-kecik dulu kot. Rilek jer lempar selipar tu ke arah badan member. Kena muka nasiblah. Apalagi kalau selipar jepun.. padu..berpinar-pinar.. Atau buat laser flip dari tempat tinggi masa mandi sungai, jeram atau pintu air. Ahh biarlah.

Tapi... ada satu komen ni.. Eh.. bukan satu..banyak.. komen dia macam ni..

"Tak sayang nyawa.. kalau jatuh mati kau ingat boleh tanam mayat pakai kapan baca yassin sendiri ke? Menyusahkan orang jer..."

Yang ni buat aku dapat ilham untuk sekadar diumuatkan dalam blog ni. Komen bodoh yang pertama untuk tahun 2017. Nak tegur ke..nak kecam ke... fikir dulu lah... jangan main tibai jer.. memalukan..

Kalau terjadi sebarang kecelakaan yang sebenarnya para pemanjat tersebut pun tak menginginkan ia daripada berlaku... seandainya mati dan menjadilah mereka itu sekujur mayat.. maka kalau dijumpakan mayat itu, wajiblah bagi sebilangan orang di daerah tersebut untuk menguruskan sejurus mengebumikan ia selari dengan sunnah yang diajarkan oleh Rasullullah S.A.W....

Sekiranya tak ada seorang pun di daerah tersebut mahu menguruskan jenazah itu.. maka berdosalah semua orang yang tinggal di daerah itu...

Simple... Sebab apa? Itu Fardhu Kifayah!!!!!!

Susah amendenyer yop!!!

Dah itu jer. Yang lain tu.. boleh dimaafkan. Atau aku malas nak terangkan.

Yang penting.. aku pun pernah terfikir nak panjat benda tu... pedulik apa dengan tangan... Sebab perjalanan hidup aku memang banyak risiko.

Yeahhh!!

*baru tadi dekat Bandar Ipoh jugak. Video seorang lelaki panjat kren tinggi di tengah-tengah bandar hipster tersebut sambil pegang selfie stick lagi yop.. Aku rasa, dekat Ipoh ni dah boleh buat banyak platform atau menara khusus untuk dipanjat-panjat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan