Rabu, 27 Oktober 2010

my idol..

  semue orang mesti ade idola masing-masing kan..gile la kalau orang tak de idola..x kire la kalau idola seseorang tu 'just' pengakuan kosong je..atau memang serius die menjadi idola nye sebagai influence dalam hidup die x kire dari segi minat,kerjaye atau kehidupan..
  bagi sekalian Muslim yang sejati atau tidak kire agame ape pun ,Nabi Muhammad S.A.W adelah tokoh yang layak dijadikan idola kerane budi pekerti nye,usahe nye,care hidup nye serte perjuangan baginde yg suci..walaupun memang susah nak menjadi 'perfect' seperti baginda s.a.w..
  
  So,sape idola aku? orite idola aku x la jauh mane..beliau lah orang yang meng 'azan' kan ke telinge aku waktu aku baru menjengah dunie..yang meletakkan name aku 'Muhammad Syafi'e'..dan orang yang pernah berkate kepade aku ''kalau ayah kite penolak gerabak,jangan kite menolak gerabak pulak,,jadila yang terbaik dari itu''..
    orang yang aku maksud kan Ialah Abah aku sendiri yang merupekan pemangkin semangat untuk aku hidup kat dunie ni..

nama; Yusran bin Yunus.
Asal; Bukit Tinggi ,Sumatera Barat ,Indonesia..
tarikh lahir; 14 april 1945
pekerjaan ; peniaga pasar malam..


kenape eik? aku iktiraf Abah aku ni sebagai idola aku? peniage pasar malam je kot...huhummm..

perjalanan hidup beliau ni penuh rendah diri..perjalanan hidup beliau ni buat kan mate aku yang hampir bute ni melihat kebesaran takdir Allah mengatur dan berkuase ke atas setiap sesuatu..

Setelah tamat sekolah,beliau x dapat mnyambung pengajian yang diminati nye..iaitu bidang Syari'e..bukan kerane tidak pandai..bukan kerane masalah kewangan..tapi kenape?
di Sepanjang zaman kecil nye,sepanjang zaman remaje nye..pade waktu pagi di Panampuang ,Bukit Tinggi..beliau akan pergi menimbe air di sungai ,mencari kayu,membantu di warung orang tue nye..sebelum berangkat ke sekolah..lalu beliau berfikir keadaan apeyang akan berlaku kalau die xde nanti..camne ngan orang tue die? so, abah aku pun membatalkan hasrat untuk sambung belaja..kalau die sambung belaja? kelayakan yg dimiliki abah aku mase tu same dengan kelayakan mufti2 sekarang ni..Kalau abah aku jadi yang Sepangkat ngan mufti mase tu? Ape jadi ngan aku? sebab nye.aku lahir kat Malaysia..abah aku berhijrah ke sini selepas isteri dari perkahwinan kedue nye meninggal dunie waktu melahirkan..kemudian diikuti kepergian Ayahande serta Ibunda pade tahun yang same akibat Sakit Tua.

Beliau jugak pernah jadi imam dan khatib ..untuk pengetehuan ngkorang..khutbah kat sane x pakai text dari kerajaan cam kat Malaysia ni..tapi isi khutbah adalah berdasar kan keadaan sekeling Qariah tu..selain tu pernah menjadi orang penting dalam Adat..
So,hebat ?

takdir meletakkan beliau ni menjadi abah aku dan adik aku (Noor Hafiza Yusran)daripade perkahwinan dengan mak aku yang merupekan perkahwinan ke-3..jodoh mereke telah ditentukan di sini.

abah aku ni..orang nye tekun,terbuka or sporting,tegas tp lembut,susah nak ditipu,tak mudah runsing,lincah berfikir,cool dan tenang,boleh kate disegani gak...kalau dengan kawan2 die,aku tengok abah aku ni 'hot' jugak..
dan inilah orang yang paling penting dalam hidup aku..tak de abah aku ni,,gerenti aku dah gile sekarang,,,sebab nasihat die dan panduan2 yg jelas dalam kehidupan ni..sebab tu semangat aku tak pernah hilang...''syukur pade Allah swt kerane melahir kan aku dalam hidup nye..sesungguhnye,kepade Engkau sahaje ya Allah..tempat aku kembali...''

kate-kate abah aku..''jangan cepat kesal dengan bencane atau sesuatu yang tidak diingini terjadi,,tapi pujilah Allah seluas2 pujian..sebab hikmah Nye lebih besar dari yang hilang itu..''

''semoge Engkau mngurniakan kebaikan bagi nye di dunia dan akhirat,dan lindungi lah die dari api nerake''

Tiada ulasan:

Catat Ulasan