Rabu, 13 Oktober 2010

Cara Aku menghormati Orang..

bak kate abang-abang,'' untuk dihormati,kite mesti menghormati dahulu''...simple dan padat kan kate2 tu.?
tapi ramai yang menolak dengan rase ego atau pentingkan diri sendiri..
Ade yg rase die la yang cukup baik sekali kat dunie ni..itu sebab die blum tau ''langit tu tinggi ke rendah...''

Sampai sekarang,Alhamdullillah,,belom ade lagi sesiape yg merendah-rendahkan aku..kalau ade pun,dierang simpan dalam hati je kot..hummmm

aku bahagi kan kepade beberape aspek care aku menghormati orang..

Mulut/lidah/percakapan..
=Jangan kuat bahan orang yg selalu dibahan..biarlar die buruk cmne pun,,same ''asal '' cam kite gak..
=mencarut x tentu arah,,kuat2 lak tu..walaupun kawan2 lain pun sekelompok pencarut tegar,,x payah larr..
=membangge2kan diri tak tentu pasal..walaupun mmg awak sorang je yg pandai..orang akan lagi nmpak kehebatan awak bile mane tangan kanan x tau ape tangan kiri buat..
=merendah2kan orang lain adelah satu bende yg paling aku benci..termasuk jugak mngejek,mencaci dengan care yg keterlaluan..

minat/hobi/kesukaan/ilmu
=Abah aku penah bagitau aku waktu aku selalu bersembang2 ngan beliau..

''dalam hiduik ko P.E ..ndak paralu ilmu2 silek ,kebal etc....nan pantiang...
 BAJALAN LURUIH BAKATO BANA'' mako salamat huduik di dunio ko.

oke ni bahse kampung abah aku..bahase minangkabau.
maksudnye..
dalam hidup ni x perlu nk belaja silat atau ilmu2 mmpertahankan diri lain,,cari kabel ke ape ke..tapi yg penting

BERJALAN LURUS ,BERKATA BENAR''..maka selamatla hidup kat dunie ni..insyaAllah..

oke maksud kate2 tu macam ni....kite pade mulenye mesti takut kalau nak lepak dengan member2 kite yg da jauh hanyut..tapi x payah nak nak bajet alim sangat la...kite gauli dierg,,kalu dierg cite pesal dadah,,kite pun bercerite jugak la..dierang cerite pesal apebende lg yg sia2..kite pun cerite je macam kite paham..kalau bole buat la macam kito ni lagi pandai dari diorang...Tapi..jangan kite trpengaruh dan terikut2..just gauli aje..baru diorang  rase dierg ade maruah dan nak teruskan hidup ni..jgn kite buat dierg 'down'

lagi 1..aku paling pantang sebenarnye kalau dengar ade orang mempersendakan minat orang..so,sebab tu aku minat pade banyak bende..

kalau kite rase kite bagus,kite bawaklar dierang yg x bagus tu same cam kite..itu tanggungjawab..
x payah la nak macam bagus sangat sekola tinggi2 tp pengecut..tau nak bodohkan org je...

sebenarnye ini je la care aku menghormati orang..

tapi bagi mereke yg pernah terase ngan aku..akuterkurang aja ke..aku minta maaf banyak2..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan