Sabtu, 24 November 2012

Jangan Berhenti.

Topik yang sering bermain dalam benak fikiran ku minggu ini ialah berusaha dan tidak berhenti berharap. Yang aku pasti topik tersebut menjadi buah fikiran aku ketika menonton konsert 2 benua 5 negara sebuah band popular daripada Indonesia iaitu Noah yang sebelum ini dikenali sebagai PeterPan melalui laman YouTube. Noah atau PeterPan itu terpaksa berjalan pincang dalam 2 tahun sebelum ini kerana vokalisnya Ariel selaku anggota paling dominan dalam kugiran tersebut dikenakan hukuman penjara selama 2 tahun akibat kontroversi video porno nya. Tamat tempoh hukuman buat Ariel, mereka mereformasi kembali kugiran kebanggaan Indonesia tersebut serta menukar nama PeterPan kepada Noah sejurus melahirkan album baru ''born to make history'' dengan diraikan bersama rekod dunia dengan mengadakan konsert di Melbourne, Hong Kong, Kuala Lumpur, Singapura dan akhir sekali ialah Jakarta dalam hanya 1 hari.

Aku tidak memandang kesilapan Ariel yang mungkin agak keji oleh segelintir mereka yang sempit otak untuk menghalang aku untuk menghargai apa yang beliau adakan dalam sejarah dunia kerana ramai pelaku sejarah yang banyak menyusahkan serta menindas masyarakat masih boleh diterima dan dihargai serta dijulang tinggi menggunung. Maka, Ariel itu tidaklah menyusahkan sesiapa dengan kesilapannya malah beliau itu jujur mengaku kesilapan tersebut walau sedia tahu akan kepincangan yang bakal terjadi oleh sumber rezekinya iaitu Peter Pan.

Semasa konsert penutup atau akhir jelajah Noah di Jakarta, Ariel memperkenalkan David iaitu anggota baru yang merupakan keybordist buat Noah. Ariel berpidato,

     ''tentang David ini, saya bukan sekali ingin merendahkan beliau, sebelum ini David hanya bermain
      di kelab, bistro serta event-event kecil dan saya mengatakan bahawa hanya membazir jika bakat
      yang beliau ada itu dibiarkan di tempat-tempat itu. Apa yang ingin saya katakan di sini ialah
      kepada semua musisi di luar sana, jangan berhenti untuk bermimpi, jangan berhenti untuk 
      berharap, jangan berhenti untuk berusaha, selagi nafas masih ada teruskan berusaha.''

Maksudnya, tidak mungkin kita mampu tiba ke sesuatu destinasi tanpa melalui perjalanan dan kemungkinan kita tidak akan tiba ke destinasi pada hari ini tetapi selagi ada esok dan kita masih punya keinginan, kita pasti bisa sampai.
 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan