Khamis, 21 Februari 2013

Halimunan.

Apabila kita bisu, kaku di hujung sudut sosial, kita bakal menjadi seperti halimunan yang tidak kelihatan di mata kasar manusia. Di zaman persekolahan dahulu, sewaktu aku duduk di hostel, golongan yang seperti ini kami panggil ''alien'' atau ''makhluk asing'' apabila seseorang itu selalu menyendiri dan tidak bercampur dengan masyarakat dan warga.

Cuma golongan ini sebenarnya bukan sombong atau berlagak, kerana mereka tidak pula alah dengan teguran dan sapaan kita. Menariknya golongan ini ialah, mereka sukar untuk dijangka kelebihan dan kekurangan serta kegunaan mereka, kerana mereka ini terkadang kita tersalah usik, ada juga yang menjadi berang tahap overdose, ada juga yang lawak jenakanya sedikit tapi mampu membuat kita tertawa di luar jangkaan.

Mereka sukar dijangka, kerana kita hanya mahu mengenali orang yang lebih tampak, maka kita selalu terlepas pandang dengan golongan halimunan ini. Lagipun, mereka itu sangat pendiam dan hanya berbual dengan individu yang sudah rapat atau sudah selesa diajak berbual. Kerana keyakinan diri yang mungkin lemah atau selalu berfikiran negatif maka golongan ini mempunyai sifat begini.

Oleh itu, jika terjumpa golongan seperti ini, imarahkan dunia mereka. Kerana mereka akan menjadi sahabat yang terbaik buat kita jikalau kena dengan cara.

-pengalaman sewaktu di hostel-

Tiada ulasan:

Catat Ulasan