Rabu, 17 Julai 2013

Ramadhan 2013 (aktivitas)

Dah cukup, lupakan cerita tentang fon yg canggih ni..hahahaha... macam mana kamuorang punya puasa setakat ni? Ada oke atau dah terberos? Kalau yg masih oke tu semoga sukses lah, manakala yg dah terberos terpeleset tergolek terbungkang tu, sila lah qada' puasa anda di bulan lain...oke..

Berbanding tahun-tahun sebelum ini, tahun ini aku ada kebih banyak rancangan untuk beraktivitas, dan aktiviti yg lazimnya aku lakukan sejak kecil ialah berniaga di expo Bazar Ramadhan yg disediakan di Tampin setiap tahun di bulan Ramadhan. Menjual barang-barang pakaian dan aksesori untuk umat beraya nanti.

Sejak, popularnya Bazar Ramadhan di Taman Chempaka, di Bandaraya Melaka, potensi di Bazar Tampin agak merudum sejak kebelakangan ini, paling-paling penjual kerepek dan kuih raya yg nampak agak sukses, manakala yg lain ada yg rugi besar dan ada juga yg sekadar balik modal. Tapi, still nampak oke lah, masih meriah apalagi bila tiba seminggu nak raya. Okelahh boleh laaa.. sewa tapak pun tak ada lah mengarut sangat kan. Kalau tak oke, tak akan lah setiap tahun ada saja muka baru yg berminat untuk memohon tapak berniaga.

Cuma berniaga ni biasalah, kena berani melabur, tapi tak jugak lah, sebab kena hati-hati jugak, takut terbangkrup pula nanti. Hahaha alasan yang sesuai ialah, "rezeki masing-masing" "mana tau ada rezeki" "kalau ada rezeki, adalah"...

Tapi alasan tu tak sesuai pun untuk orang yg pesimis, sebab kadang-kadang dia yg paranoid sorang. Kadang-kadang kita bagi cadangan untuk dia, diingatnya kita cuba memperlekeh lalu digunakan lah alasan-alasan seperti itu. Hey hey, kawan..optimis tak semestinya sombong oke, bagi aku lepas engkau yakin dengan sepenuh keyakinan barulah di akhirnya kau boleh gunakan alasan tersebut. Baru nampak macam kau tawadhuk dan rendah diri jer kan..bukan lembik..

Berbalik kepada aktivitas, bagi aku expo tu masih oke tetapi untuk aku yg berada di zaman kebangkitan selepas kejatuhan akibat krisis keluarga dan sebagai nya. , tidak lah sesuai bagi aku untuk menyumbat modal besar di lubang-lubang rezeki ini. Mujur tahun ini pihak AJK yang mengelola pengurusan bazar ramadhan ini menyediakan tapak-tapak baru berukuran lebih kecil, ya aku masuk itu aja, buat apa tapak besar-besar sangat ..barang nak dijual pun tak banyak jenis.

Selamat lah si Hanis member baik aku ini, mak dia ada alat untuk pati minyak  wangi dan mak beliau tak lagi menjual barangan kegemaran Saidina Umar Al Khatab tersebut. Ya.,, kami jadi saudagar minyak wangi la ...

Yang penting, idea ni semuanya dari abah aku..kalau aku nak fikir semua ni..memang tak lah...

Oke ma frennnn ma blood ma fellass..

Itu lah aktiviti serta perancangan aku di bulan penuh kerahmatan ini. Bulan penuh kerahmatan okeyyy.. tak akan nak tidur kat rumah jer kot, keluar lah merebut rahmat yg memenuhi sepanjang Ramadhan ini.

Let's Rock!!!!



Tiada ulasan:

Catat Ulasan