Isnin, 20 Disember 2010

Etika

Etika sememangnye sinonim dengan kehidupan kita di mana waktu sekalipun etika merupekan perkara yang amat penting bagi seseorang untuk melakukan sesuatu yang dicintainye..Dari cara makan,berpakaian,pergaulan,pemikiran dan sebagainye ,tidak dapat tidak sesuatu antaranya itu akan menjadi baik selagi etika  dipegang.
Contohnye ialah etika berpakaian di bengkel atau kilang..,,pekerja tersebut wajib mengenakan pakaian2 yang selamat dan bersesuaian..etika ketika di meja makan,,sedikit kesilapan akan memberikan pandangan negatif pade orang lain. etika ketika memandu di jalan raya,,jika tidak dipatuhi bila2 masa padah akan datang..


Pada masa ini, makin beranak-pinak band2 yang membawe arus 'hardcore' khususnye... Tetapi ada juga antara mereka yang memandang remeh pada etika yang wajib ade dalam diri mereka yang mahu mengaku gagah memperjuangkan muzik hebat mereka..Etika dalam hardcore bukanlah suatu kongkongan tetapi ia juga adalah sebagai alat untuk seseorang itu lebih beradap dalam hidup..meletakkan rase benci dalam hati seseorang itu pada perpecahan hubungan global dan bangsa..etika ini amat menentang unsur2 perkauman ,penindasan hak, fasisma iaitu semangat ''Asobiyah'' yang terlampau..sexisme,prejudis dan sebagainye..

Ade juge terdengar ditelinga yang masih aktif ini, seseorang berkate bahawe beliau hanye sekadar ingin bermain muzik dan menganggap etika d.i.y ini hanyelah sesuatu yang melecehkan dan tiade arti langsung pade beliau..percayelah,jika anda ingin memulakan sebuah kugiran hardcore(d.i.y) tanpe mempunyai pengisian etika ini dalam diri line-up semuanya ,rasanya seperti ''kereta mewah tanpa stering''..tiada arahtuju yang tepat selain mengejar populariti..sesuatu kerja yang sia-sia..

Aku lebih memahami Etika ini hanya apabila aku mule mengambil tahu keindahan Agama Islam anutan ku..aku menyedari bahawa semuanya telah lengkap di dalam AlQuran dan sunnah..Semua perkara2 negatif yang ditentang oleh Etika lebih dahulu di suarakan oleh AlQuran...Islam mengajar kita supaya tidak berpecah belah, berburuk sangke, menganiaya dan semua muslim itu bersaudara...dan non muslim itu ialah sahabat..namun tiada perbezaan bagi kita di 'mata' Allah..melainkan taqwa hambaNya..
begitu juge Hardcore,,anti racist,anti facist ,anti sexist,anti facist, anti prejudice,anti hatred dan banyak lagi....bukan kah itu semue merupakan suatu yang amat kite benci selama ini?  Namun mengapa kita mesti menolaknya...sedangkan ia sesuatu yang sihat..

apakah arti perjuangan tanpa pengertian?
mencipta sesuatu tanpa ada kegunaan pada orang lain?
tidakkah ia sesuatu yang sia2 apabila duit keluar beratus2 ringgit untuk meriliskan lagu namun tiada apa-apa manfaat bagi pendengar ?

4 ulasan:

  1. semakin lama semakin bagus penulisan kau ni. good

    BalasPadam
  2. terime kasih...musim hujan ni..
    feeling2 lebeyh la..

    BalasPadam
  3. terbaik..mmg bg ilmu..thankz pie

    BalasPadam
  4. yaa welcome,, thanks bace.. u r sporting..

    BalasPadam