Jumaat, 17 Disember 2010

Ibu Bapa dan Hak Asasi Manusia

Pada abad ini, Hak Asasi Manusia memang kuat disuarakan oleh golongan-golongan yang ingin membela orang-orang yang ditindas,dikongkong,ditawan,dijajah dan pelbagai lagi.. aku tidak lah berapa fasih tentang perkara ini tetapi aku juga menyokong hal ini pada mulanya..Membela anak2 yang didera, membantu golongan miskin , bantuan kepada mangsa perang etc...semuanya dikerjakan atas nama Hak Asasi Manusia(HAM).
Aku sebenarnye masih kurang pasti tentang HAM ni,tetapi aku merasakan bahawa pertubuhan ini bagi membela hak2 kemanusiaan yang diganggu oleh golongan2 atasan atau yang lebih berkuasa ...

ya ,Akhirnya aku telah melihat sedikit kecelaan pada HAM. walaupun sedikit ,Ia memberi impak yang amat buruk pada kehidupan kita di Dunia dan Akhirat. Aku amat terkejut apabila seseorang yang aku kurang kenal akan gerangannya, merungut-rungut kepada rakannya,,

''aku benci betul lah,suka hati aku lah nak buat apa.,mak bapak aku sibuk je nak tanye2 pulak..hak aku ah nak keluar malam ke,balik lambat ke..hidup aku ,aku punye suke ah''

ade juga aku dengar yang begini..

''mak bapak aku ni tak habis-habis nak kongkong aku,,dari kecil sampai ke besar''


wowowo..hebat sungguh si mangkuk-mangkuk ini..menyuarakan hak nye dengan begitu berani..
tetapi pade siapakah yang mereka ni tak puas hati sangat ni?
ohhhhh~~~ Ibu dan Bapa mereke rupenye...amboi2..HAHAHA

aku rase kite semue boleh ingat waktu kite sepanjang hidup ini mengongkong mereke ,lahirnye kite mengubah hidup mereke ..tujuan mereka menitiskan peluh hanyalah untuk kite..tidak mungkin kita lupa bahawa dulu kitalah yang selalu menanyakan mereka bila mereka tidak kelihatan..kita menangis2 didakapan ibu apabila si bapa terpaksa meninggal rumah untuk ke tempat kerja..tidak untungkah si mangkuk itu apabila lahirnya bukan di tong sampah?

so, jangan sesekali kita menentang Ibu Bapa kite dengan menyuarakan hak bodoh kite seperti si mangkuk tersebut..ingatlah,,kita tak kan mampu membayar kembali hutang2 kita pada mereka, jasa-jasa kita pada mereka tak kan terbalas...namun, kesempatan bagi kita hanyalah memohon keampunan dan keredhaan mereka..kerana...keampunan dan keredhaan Allah itu adalah berdasarkan kerelaan mereka mengampunkan dan meredhakan langkah2 dan hembusan2 nafas yang diisi oleh titik peluh ibu bapa kita......

Tiada ulasan:

Catat Ulasan