Isnin, 9 September 2013

Bunga Api.

Ketika engkau keseorangan di dalam kegelapan,
Kau menghidapi kepiluan,
Kesepian yang amat menyakit kan,
Aku amat kenal perasaan itu,
Aku nampak kelibat kau bersama ia,
Dalam kegelapan aku terlihat engkau keseorangan,
Menulis di atas buku kesepian,
Ku curi lalu ku baca,
Aku sedar,
Engkau cuba untuk mengukir sendiri senyuman mu,
Namun luka hati mu semakin parah,
Engkau tiada mampu untuk bergerak,

Maka  hadir lah aku menghulur kasih,
Walaupun tidak pernah engkau pinta,

Ku bedah jiwa dan perasaan mu,
Kemudian aku temui apa yang terluka,
Ku letak kan penawar pada luka itu,
Semoga engkau tidak lagi perlu menderita dengan kepedihan itu,
Agar engkau kembali gembira dan tenang,
Selepas itu ku nyala kan bunga api pelbagai warna,
Aku mahu menghapuskan kegelapan itu,
Sambil engkau tersenyum melihat warnanya.

Apabila aku sudah bisa melihat wajah mu dalam terang,
Aku cuba menjadi pena,
Menuliskan cinta di atas buku catatan sepi mu,
Supaya engkau tiada lagi terluka,

Namun,
Apalagi daya ku?
Engkau sudah punya buku yang baru,
Dan buku ini telah engkau hapus kan,
Maka tidak lah lagi engkau baca tulisan cinta ku,

Kini..
Dalam terang engkau senang melangkah,
Senyuman sudah pun mampu engkau ukir sendiri,
Tak perlu lagi bunga api,
Tak perlu lagi pena ku,

Engkau sudah mampu melihat bunga-bunga penghias dunia,
Bintang-bintang penghias malam,
Serakan awan penghias langit,
Bunga api telah kau tinggalkan,
Maka fungsi ku tiada lagi buat mu,

Selamat tinggal aku ucap kan,
Semoga engkau masih dalam keadaan baik,

Kini giliran aku pula menanti kan seseorang menyalakan bunga api untuk ku..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan