Ahad, 29 Jun 2014

Ramadhan 1

Tadi baru saja aku jamah lauk pauk yg sangat ringkas. Nasi kosong, daging dipotong kecil yg bergaulan bersama kuah kicap dan bawang.

Air suam lalu di bilas dengan nescafe. Aku lebih suka dengan nescafe kerana menurut pengalaman tahun lalu, tekak tidak terasa terlalu kering dan badan terasa lebih cergas.

Aku sedang bercerita tentang sahur pertama di bulan Ramadhan tahun ini. Sambil menonton perlawanan peringkat 16 terakhir antara Colombia yg menyingkirkan wakil sebenua, Uruguay dengan jaringan 2 gol tidak berbalas. Jelas pergantungan Suarez dek ulah gigi nya itu memperlihat kan ketempangan Uruguay yg menduduki tempat ke-4 di edisi yg lepas.

Jelas juga lah Piala Dunia hampir melalaikan aku menghadapi bulan Ramadhan. Hampir tidak terasa bahang menjelang tirai bulan berkah ini dibuka.

Mujur aku kuat kan juga hati untuk mendengar bahan-bahan keagamaan seperti lagu2 indah nyanyian Hadad Alwi. Maka kembali lah semula kehangatan serta makna ramadhan itu seperti tahun2 kebelakang.

Selamat menjalani ibadah puasa saudara ku sekaliannya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan