Sabtu, 19 Julai 2014

Ramadhan 6

Ketika seluruh umat muslimin sedang sibuk mempersiapkan segalanya bagi menyambut kedatangan syawal yang sekaligus berakhir lah ramadhan tahun ini, kita dan ramai orang dikejutkan lagi dengan insiden nahas pesawat milik ngara kita. Sedang ramai orang masih dikunci persoalan tentang MH370 yang masih belum ada khabar nya, pada 17.7.2014, MH17 yang sedang dalam perjalanan dari Amsterdam ke KLIA pula dilaporkan terhempas. Mungkin kesemua penumpang dan krew pesawat malang itu terkorban.

Namun, tidak lah mungkin kita lupa akan rasa simpati kita pada apa yang berlaku di tebing barat. Penindasan oleh rejim zionis ke atas warga Gaza dan Palestin seluruhnya.

Semoga Allah rahmati mereka semuanya.

Dan kita, bersabarlah...

Itulah maksud bagi apa yang pernah aku catat kan sebelum ini, bahawasanya ujian di bulan ramadhan ini bukan hanya pada menahan makan dan minum, tetapi ujian yang lain dan lebih getir itu tetap menanti. Dan percayalah bahawa semua ujian dan dugaan ini adalah keberuntungan bagi kita yang dikasihi dan disayangi tuhan. Tidaklah apa yang menduga kita ini adalah untuk membinasakan kita. Kerana kebinasaan itu adapun atas perlakuan tangan-tangan kita sendiri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan