Isnin, 14 Disember 2015

Niat ku.

Kadang aku di bawa jauh ke suatu daerah yang mula nya nampak pasti,
Tapi aku kemudian nya laksana ombak yang menghempas pantai,
Berhempas pulas mencapai pesisir dan kemudian nya kembali karam ditelan lautan,
Tah apa yang sepatutnya ku pegang?,
Digesa aku mengutip cahaya buat bekalan masa depan,
Tapi aku sama sekali tiada berhak memikirkan tentang tujuan sendiri,
Walau mereka menuduh ku 'terlalu memikir kan orang lain sedang aku masih begini terdera',
Apa perlu aku ulang tentang niat?
Ternyata yang mendekat cuma memperlihat kan aksi wira nya,
Wira dalam syair dan prosa semata,

Diturut, tiada diri sendiri,
Diturut diri sendiri, pekak tak dengar kata,
Degil, sombong, bongkak,

Dera yang menghambat,
Tak kunanti mentari,
Tak kunanti rembulan,
Biarlah cuma Tuhan yang tahu,
Bertapa deritanya menghidapi kesepian di kala terang,
Ditertawakan kala kegelapan membunuh penglihatan,

Ini lah luka dalam balutan,
Semoga setiap sendi ini kekal teguh nya,
Kerana perjalanan ini terlalu muda buat sebuah perjuangan sejati,
Perjuangan cinta dan harapan orang.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan