Khamis, 28 Julai 2011

Anologi Lebuh Raya

Di sebuah lebuh raya, terdapat perbagai jenis kenderaan sama ada yang besar,kecil atau mewah,sederhana ,dan terdapat juga kenderaan dagangan seperti lori,kontena dan bas . Jenis dan jenama kenderaan semua berbeza di atas lebuh raya tersebut , sudahlah begitu ,lebuh raya tersebut dibahagikan dengan penghadang jalan untuk memisahkan jalan pergi dan pulang atau seperti lebuhraya 'plus' arah utara dan arah selatan. Maka terdapat dua hala dengan satu halanya dilalui beribu-ribu kenderaan berlainan jenis dan jenama. Belum dikira akan tahap kelajuan setiap kenderaan yang sudah pasti nya berlainan ,warna,jumlah penumpang .
Bayang kan jika semua kenderaan di lebuh raya tersebut sama semuanya manakala lebuhraya tersebut mempunyai hanya satu hala . Kenderaan sama laju,sama jenis,sama muatan.
Mustahil perbezaan boleh disamakan ,atau disatukan begitu saja kerana perbezaan tetap perbezaan. Maka apa yang sebenarnya persamaan bagi semua perbezaan ini?

Kita kembali kepada formula penciptaan kita. Semua perkara dalam kehidupan kita pasti berlaku daripada satu hal dan menuju kepada satu penyelesaian, bagaikan air sungai yang mengalir mengikut arus. Air sungai mengalir kerana satu hal iaitu , air hujan  mengisi kawasan tadahan di tanah tinggi lalu ia perlu mengalir ke kawasan paling rendah iaitu paras laut yang merupakan satu penyelesaian. Bagaikan garisan yang bermula daripada satu titik lalu ia berputar-putar membentuk pusaran atau lingkaran seperti lingkaran ubat nyamuk . Semuanya bermula daripada satu hal menuju kepada satu penyelesaian atau destinasi.

Begitulah keadaannya di lebuh raya tadi, semua kenderaan berbeza ,pelbagai jenis jenama ,kelajuan ,kegunaan dan saiz. Tapi sebenarnya, semua mempunyai misi yang sama iaitu destinasi .
Semua berada di atas lebuhraya tersebut kerana satu hal dan menuju kepada suatu penyelesaian iaitu destinasi. Tidak kira apapun karenah ,tapi hakikatnya semua sedang berusaha ,mencari-cari untuk menuju ke destinasi yang telah ditetapkan dan bukan kemegahan di atas lebuh raya yang menjadi ujian kerana jika kenderaan tersebut tidak pasti akan akan hal,tujuan dan destinasinya maka kemewahan pun tidak dapat menyelematkan ia dari tersesat jalan atau tiba ke destinasi yang salah lalu merugikan.

Umpamakanlah dengan apapun dalam kehidupan kita, percayalah ..ia tetap sama.
Tidak kira apapun jenis orang,keupayaannya,usahanya ,hakikat kita semua menuju ke destinasi yang sudah ternyata pasti selagi ia bukan datang dari tujuan untuk memegah-megah dengan orang lain di dunia ini..




Tiada ulasan:

Catat Ulasan