Isnin, 17 Oktober 2011

Perikemanusiaan


Kemanusiaan


Bagi aku, manusia adalah manusia. Dalam diri manusia ada suatu sifat yang dipanggil 'Perikemanusiaan' yang merupakan suatu sifat untuk manusia boleh merasa simpati,hormat,kasihan dan mesra. Kerana hati manusia itu ada 'kasih sayang' yang menuntun manusia supaya memiliki sifat-sifat tersebut. Jika manusia hilang sifat-sifat tersebut maka dunia ini tetap tidak akan ubah seperti sebuah 'safari' dan 'rimba' apabila semua makhluk binatang dan manusia berbunuh-bunuhan untuk makan lalu meneruskan hidup. Bayangkan jika kita hilang sifat perikemanusiaan atau kasih sayang itu.

Kali ini aku nak update tentang makhluk yang bergelar manusia tapi tak bersyukur dengan sifat manusia yang ada pada diri. Atau sebenarnya dia tidak tahu yang dia ialah manusia yang mempunyai akal yang perfect malah itu merupakan perbezaan antara kita dan binatang.

1. Aku suka dengan konsep barat yang melepaskan tangkapan ikan yang ditangkap dan ia mula sedikit-sedikit dipraktikkan di negara ini. Konsep itu lahir dari rasa perikemanusian mereka kepada binatang sehingga ia menjadi sebuah peraturan dan jika dilanggar tindakan tegas bakal dikenakan. Tapi aku terfikir akan apa yang telah dilakukan terhadap tawanan mereka di negara-negara yang diperangi seperti Iraq dan Palestin.Bagaimana dengan bayi dan orang tua yang telah digugurkan bom di atas kepala dan rumah-rumah mereka ? Sewenang-wenangnya mereka berbuat sesuka hati ke atas tawananan di Abu Ghaib dan Guatenamo. Aku tidak faham dengan sifat perikemanusiaan mereka hanya pada binatang sedang mereka menganiaya dan menindas manusia yang tak berdosa dan langsung tiada kena mengena. Tidak lain, materialistik telah membaham sifat perikemanusiaan mereka. Oleh itu, sebuah safari telah diada-adakan bersama bom dan bayi. Maka hati-hatilah dengan materealistik yang mampu mengubah sifat .

2.Aku juga percaya tentang perbezaan sememangnya sudah ada dalam kejadian manusia itu apabila diciptakan seorang lelaki dan kemudian seorang perempuan untuk menemani dan menghiburkan si lelaki (adam dan hawa) lalu lahir anak-anak ,terbentuk keluarga, keturunan, dan bertebaran mereka di muka bumi lalu terbahagi kepada kelompok,pelbagai warna dan jenis kulit,muncul pelbagai budaya,bangsa dan agama,belajar melalui sumber-sumber di tempat tinggal mereka,terbina tamadun dengan kejayaan dan ilmu tersendiri dan seterusnya sehingga kini. Saiz manusia itu juga berlainan antara yang lain ,begitu juga wajahnya. Apakah gunanya semua perbezaan ini dicipta? Sebenarnya ialah untuk setiap bangsa,kelompok atau individu itu mengenal antara satu sama lain lalu mereka perlu memerlukan kemudian tercetus suatu 'solodarity' atau kesatu-paduan untuk membina suatu matlamat. Di situ mereka akan belajar menghargai sesama manusia,hormat akan keupayaan orang lain,belajar akan kelebihan yang diperolehi orang lain dan sebagainya. Apakah punca maka terjadinya 'Rasis' atau perkauman apabila perbezaan 'diada-adakan' lalu 'dibesar-besarkan' kemudian 'disisih-sisihkan'. Begitu juga akan 'Seksis' apabila jantina lelaki memperbesar-besarkan jantina mereka lalu merendah-rendahkan kaum wanita sedang mereka lah kaum yang dicipta untuk kita hargai bukan dicemuhi atau ditindas. Kita semua sama dan perlu memerlukan antara satu sama lain. Itu lah istimewanya perbezaan dengan rasa perikemanusiaan.

3.Sebenarnya ,kita sedang berdiri di atas bahu-bahu di dalam sebuah 'Piramid Manusia' di tepi pantai sambil ombak-ombak besar menghempas kita. Jika bahu orang yang kita pijak di bawah terasa sakit pasti kita akan jatuh semuanya begitu juga jika kita merasa sakit akan bahu yang sedang dipijak oleh orang di atas yang juga sedang berusaha mempertahankan kekukuhan piramid ini lalu kita putus asa, pasti usaha semuanya jadi sia-sia apabila piramid yang lama bertahan oleh hempasan ombak ini musnah kerana putus asa. Maka orang atas perlu menghargai orang yang sedang mendukung dan berusaha untuk kita di bawah. Atas dan Bawah hanya gelaran dan pangkat berdasarkan keupayaan kita bukan darjat atau nilai kehebatan. Adakah orang yang Bawah bodoh jika dia sedang berkerja untuk orang Atas? Sedangkan orang Atas memerlukan keupayaan orang Bawah untuk menyara keluarga dan namanya. Oleh itu, tak kira bertapa besar pangkat itu bukan alasan perbezaan manusia tapi keikhlasan mereka pada diri sendiri sebenarnya yang menjadi harga seorang manusia yang berperikemanusiaan.
  
4.Perhatikan semut-semut yang sedang beratur berulang-alik. Jika ia bertembung sesama sendiri ,semut-semut itu seperti bercium dan kelakuan itu berlaku setiap kali mereka bertembung. Aku ni memang jenis senyum jer bila jumpa orang, memang tak ada nak lebih-lebih kipas tiup-tiup bagai. Kalau ada pun, itu buat-buat jer nak ambil hati atau sengaja nak menggamatkan suasana. Aku macam tu dengan orang-orang yang aku baru kenal jer sebab aku ni pemalu sebenarnya . Tapi sekurang-kurangnnya aku senyum. Tapi ada yang kerek-kerek ni, dia nampak ni aku senyum dan menyapa dengan ''uit''., tetapi mata nya dengan tenang menjeling. Watafak!! Kau memang suka hidup sorang-sorang ke kat dunia ni? Selalu kat gig pun ada yang macam ni, kerek buta bak kata orang-orang tua. Kalau nak kerek rasanya tak perlu datang gig. Baik kau pergi 'clubbing' pakai rantai besar-besar..Terbaik!! Ada juga yang bila aku hulur tangan untuk salam ,mata pandang atas bawah. Watahak!! Aku tak tahu kenapa,tapi itu suatu yang menjengkelkan.

Dah ke gaung mana aku merepek dah ni,
Harap semua faham dengan 'perikemanusiaan' yang cuba aku terangkan ini,
Aku juga 'naif' dan 'berkhilaf-khilaf',
Itulah aku ingin ingatkan tentang perikemanusiaan yang perlu ditanam dalam diri.

1 ulasan: