Selasa, 15 November 2011

Tak Hendak



Memang kadang-kadang ada sesuatu perkara datang tiba-tiba tapi perkara itu tak sekali pun kita minta atau perlukan. Kita mula anggap itu sesuatu yang meremehkan atau menyusahkan lalu kita mengeluh. Kita selalu inginkan sesuatu yang bertepatan dengan kehendak kita, tidak kira jika kekayaan yang datang lalu orang itu menolaknya atau sebalik nya ia tetap dilabel sebagai kehendak. Bila tidak dapat apa yang dipinta tu, derita yang amat rasanya.

Seperti mahu meronta-ronta, seperti ingin dikoyak-koyakkan dada, mengaut semua perit dalam dada, kaki dihentak-hentak sekuat hati biar pecah tumit kaki dan menjerit hingga pecah isi dada.Tak boleh terima keadaan yang sudah mestinya terlambat untuk berbalik lalu patah lah hati apabila sesuatu yang tidak kita hendak kan merangkul jiwa yang tidak hendak kannya. Pedih memang pedih.

Tapi sabar lah kawan.

Aku akui memang semua datang dan pergi lalu banyak yang kita tak ingin kan. Namun, apakah yang terdaya untuk kita lakukan lagi pula kita hanya manusia ? Guna lah kesaktian apa pun, yang kita tak hendak itu tetap akan ada lalu tidak lah sekali-kali kita mampu untuk menghalang kuasa Tuhan. Semua itu adalah di bawah kekuasaan Tuhan yang Maha Esa. Hanya Dia tahu apa yang terbaik untuk hamba Nya maka kita hanya perlu bersabar.

Jangan nak merungut

Tiada ulasan:

Catat Ulasan