Isnin, 28 November 2011

Hujan

Haih.

Selalu memang mulanya november, mulanya juga musim tengkujuh. Maka mulalah fenomena kebiasaan di kawasan tanah rendah seperti pantai timur,utara dan johor iaitu banjir. Alhamdullillah , kawasan tempat tinggal aku tak termasuk dalam golongan tanah rendah. Tapi aku simpati dengan mangsa-mangsa banjir seperti yang aku tonton di berita tadi apabila petani kerugian kerana sawah mereka ditenggelami air. Hujan juga menyebabkan tanah runtuh sehingga hampir mengorbankan nyawa beberapa penghuni rumah di gua musang,kelantan dan landasan kereta api di terengganu yang ditimbus tanah runtuh lalu mengganggu perjalanan ktm.

Sabarlah.
Hujan itu rahmat.
Tuhan tak pernah memberi bencana.
Melainkan atas perbuatan tangan-tangan manusia itu sendiri yang membuat bencana.
Iktiar serta usaha supaya dapat mengelak daripada perkara yang tidak diingini.
Aku hanya mampu simpati dan mendoakan.

*abah aku juga mengalami kesulitan untuk berniaga kerana hujan,
tapi apakan daya, ini bumi bukan syurga.

Bumi akan tandus dek panas matahari, betapa pemurah Allah kepada makhlukNya apabila hujan tetap dicurahkan membasahi bumi yang tandus dibakar matahari, kemudian dikeringkan semula dengan matahari supaya makhluk nya berfikir akan realiti hidup yang sebenar dan kerana kasih Allah kepada manusia walau ramai yang kufur.

na'udzubillah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan