Selasa, 8 November 2011

Cakap Dan Buat.

Aku mula tak faham bila sesuatu perancangan tu aku gembar-gemburkan, kesudahan nya selalu tak jadi. Kesudahannya pergi lari jauh dan tinggal nya angan-angan yang melayang ke bulan. Kenapa lah kan?

Abah ceritakan pada aku tentang kemerdekaan Republik Indonesia sejurus hanya beberapa bulan selepas kepergian tentera Jepun di tahun 1945. Mengapa begitu cepat? Itu yang aku tanya.

Abah aku jawab,
Dalam perancangan kemerdekaan tu ramai orang minang seperti Haji Agus Salim,Sultah Shahrir dan M.Hatta. Politik orang minang ni senang ,jangan cakap tapi buat.
Contohnya senang...
''betul nak merdeka, okay ini perancangan nya, engkau jadi presiden ,biar Hatta jadi wakil,''
maka selepas itu semuanya bermula. Tanpa publisiti atau apapun, semuanya bergerak secara bawah tanah.

Bukan nak meninggi-ninggikan keturunan aku iaitu minangkabau, tapi itu lah sesuatu yang perlu kita ambil ikhtibar.

Jangan sekadar cakap, Tapi buat.

1 ulasan: