Rabu, 23 November 2011

Masalah

Banyak betul masalah datang, nak halau memang tak boleh sebab nanti lagi banyak ia datang. Kalau lari lagi teruk masalah tu kejar. Jadi memang tak boleh nak lari dari masalah kerana sebanarnya, nak tak nak kena lalui juga masalah tu baru lah ia pergi. Alhamdullillah, Tuhan kurniakan aku hati yang tabah melalui sahabat-sahabat sekeliling yang sangat prihatin dengan masalah aku. Mereka lah pendengar setia segala luahan ku. Walaupun aku hilang keupayaan fizikal tapi sahabat tetap tidak hilang. Syukur lah.

Berbalik kepada masalah.

Ramai orang tersungkur dan mengangap mereka sudah kalah apabila masalah tiba termasuk juga kebanyakan orang yang mati bunuh diri. Perkara ini terjadi adalah kerana mereka ini cuba lari daripada masalah tapi perbuatan itu lebih mengundang kehampaan lalu tiada jalan lain lagi selain bunuh diri. Dalam Islam, membunuh diri ialah salah satu dosa besar, mungkin kerana punahnya Iman mereka kepada Allah.

Apa guna nya masalah ?

Aku tidak berapa mahir tentang IT tapi aku pernah menggunakan sebuah browser internet iaitu Internet Explorer. Masalah pada browser ini ialah 'kelembapan' yang pernah mengundang amuk pada aku. Tapi aku dengan sabar memuat naik browser baru iaitu Mozilla Firefox yang lebih pantas dan kini aku menggunakan Google Chrome yang lebih baik sehingga aku dengan berani dan sewenang-wenangnya membina akaun-akaun sosial seperti Facebook, Twitter, Tumblr dan Blogspot. Tanpa masalah PC kita pasti masih menggunakan Pentium, suatu yang lebih lembab daripada kini. 

Sebenarnya, masalah merupakan cara Tuhan untuk memaksa hambanya sebagai khalifah untuk lebih maju. 
Oleh itu, tersangat lah rugi bagi mereka yang lari daripada masalah.

Cara mengatasi ?

Mudah saja. 
Hadapi saja masalah itu.
Tak usah lari. Iringkan do'a bersama. Agar dijauhkan kesulitan dalam urusan. 
 

Tiada ulasan:

Catat Ulasan