Sabtu, 21 April 2012

Judge

Aku tak tahu dan tak ingat kalau-kalau aku pernah menulis tentang perkara ni atau tak? Maklum lah, broadband sangat slow lalu membuatkan aku menjadi malas untuk check entry-entry lama.

Perkara atau topik kali ini ialah berkenaan 'judge' atau makna tradisinya ialah perbuatan menilai atau menghukum sesuatu makhluk,benda,perbuatan,sikap dan sebagainya. Nanana. Memang topik yang agak klise tapi ramai yang kurang faham akan fungsi atau sifat perbuatan ini. Judge boleh saja menjadi suatu yang sangat terpuji atau sesuatu yang sangat disampahkan. Bila apa yang dijudge itu tepat atau dipersetujui maka ia sangat terpuji dan dipuji tetapi bila ia gagal terjadilah yang sebaliknya malah lebih sampah lagi.

Ramai yang menggunakan pepatah barat ini sebagai dalil - Don't Judge A Book by It Cover.

Maksudnya lebih kepada jangan menghukum sesuatu itu kerana luarannya, mungkin kerana kita tak tahu apa isinya sebab isi yang terdapat manfaat bukan cover nya. Begitulah lebih kurang. Allahhualam.

Bagi aku, judge ialah suatu perkara biasa dan setiap masa kita lakukan sejak kita keluar daripada rahim bonda sehinggalah malaikat keluarkan roh kita daripada tubuh. Contoh, apabila aku menaip huruf-huruf di papan kekunci ini aku juga sedang menilai huruf mana yang sesuai supaya ia menjadi sebuah karangan yang cantik dan bemanfaat. Tadi, semasa baru bangun dari tidur yang nyenyak, aku berfikir samada aku perlu terus ke bilik air untuk mandi atau kumur-kumur sahaja di sinki dan aku memilih untuk mandi dulu. Begitu juga seterusnya, kita akan menilai semua perkara supaya hari-hari kita menjadi baik dan sempurna.

Kerana apa semua ini terjadi? Kita dikurniakan akal oleh Allah s.w.t untuk berfikir maka sebab itulah kita sentiasa ada banyak hala untuk dipilih kerana itu merupakan permainan akal. Gunakan akal untuk membuat keputusan dan pengaruhi akal kita dengan perkara selayaknya bagi Allah. Ingat, Allah dalam firman sentiasa menyampaikan kata-kata yang baik dan lembut kepada hambaNya, tanda kasih sayang Allah tidak terperi besarnya kepada kita sebagai manusia. Diciptakan manusia sebaik-baiknya kemudian dipandunya dan diajarnya kita walaupun manusia sudah punya akal dan anggota yang lengkap untuk hidup sendiri di muka bumi ini. Tapi Allah Maha Mengetahui bahawasanya manusia tetap perlukan penciptanya kerana kita sentiasa akan merasa kesunyian dan kesepian. Lalu, apabila manusia cuba mencari bahan untuk menemaninya maka di situ kita akan berfikir dan memilih yang sepatutnya samaada peneman yang hanya sementara seperti hiburan, mata air dan sebagainya yang terdapat di dunia atau peneman yang abadi dan sentiasa dekat merapati kita serapat urat leher?

Maka, judge lah apa pun tapi jangan kayu kan akal ini kerana gunanya untuk berfikir. Jangan terlampau sombong apabila menghukum kerana Allah sahaja yang tahu menghukum. Jika Allah itu Maha Penyayang kepada semua hambanya kenapa kita susah untuk merasa kasih sayang atau perikemanusiaan kepada sesama hamba lain? Allah pernah memerintah malaikat dan iblis supaya sujud menghormati Adam manusia pertama tetapi kenapa susah untuk kita menghormati dan menghargai sesama kita?

 Don't Judge Like A Fool.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan