Jumaat, 13 April 2012

Sosial Dunia Maya

Facebook. Sudah menjadi suatu keperluan penting bagi mereka yang telah pun terjebak memiliki akaun laman sosial paling popular dekad ini dan penting nya fb seperti pentingnya memiliki kenderaan, tempat tinggal atau kad pengenalan bagi mereka yang aktif berinternet. Sebuah lagi laman sosial yang juga menjadi fenomena baru dekad ini ialah Twitter. Walau asal nya ia hanyalah sebuah ruangan untuk bersembang, berkenalan atau bersosial di alam maya namun, kini ia bukan lagi alam maya semata-mata tetapi sudah berubah menjadi seakan-akan realiti.

Realiti yang lebih realiti daripada realiti. Bagaimana aku boleh katakan begini kerana aku bayangkan ketika melayari ruangan fb ialah seperti seakan-akan berada di dalam dunia Matrix (film). Jika di dunia sebenar kita hanya mendapat maklumat yang adakalanya kurang tepat atau tidak pasti dan sukar untuk membincang kan setiap maklumat dengan lebih mendalam tanpa butiran sebagai bahan alibi. Tetapi di fb semua butiran dari maklumat internet boleh di 'share' di 'wall' fb atau copy/paste link pada private message dan boleh segera dibincangkan di ruangan tersebut melalui tulisan-tulisan yang lebih terperinci.

Perenggan ke-2 di atas merupakan kegunaan atau tujuan sebenar aku mempunyai fb. (bajet gile)

Seringkali, terdapat rakan-rakan meluahkan rasa di ruangan 'status'. Ramai pemilik akaun yang terlalu jumud menghebahkan dan mempercayai bahawa 'wall' yang terdapat di facebook ialah bersempena atau besamaan dengan Tembok Harapan di Baitul-Muqqadis yang digelar 'Wall' oleh penganut Yahudi. Wall digunakan oleh Yahudi untuk meluahkan rasa, berdo'a dan berharap lalu ia ditulis di atas kertas lalu dimasukkan ke dalam lubang-lubang dinding itu. Ya. Itu cara yahudi, muslim tak boleh ikut. Mereka cuba sesatkan muslim. (kah kah). Bahaya ni.

*Facebook dicipta oleh Mark Zuckerbeg seorang Yahudi.

Tak perlu panik. Bila ada member merungut-rungut kat status tu, janganlah kau update pula status merungut tentang status annoying member kau tu. Sebab cara kau tu lagi mengarut kot sebab tak akan ubah apa-apa pun melainkan kau delete dia daripada friendlist. Tapi untuk jadi manusia yang berguna, yang hidup jasmani dan rohani nya, elok rasa nya kau tegur dan nasihat dia secara berhemah melalui ruangan komen atau IM member tu then, bagi hati dia sedap bukan kau pergi perli/tembak dia, takut tak pasal-pasal member tu darah tinggi.

Bila ada member update do'a tolonglah aminkan jangan 'like' jer. Tak ada maknanya kritik-kritik bodoh seperti ''do'a kat fb tapi tak amalkan buat apa?'' I call that, SAKAI. Sebab itu dia punya pasallah lagi pun kau baca status tu kau do'a lah untuk diri kau sendiri. Kenapa susah nak fikir wahai facebooker yang canggih dan berilmu tinggi?

Aku pun tak lah bagus mana, tapi aku tahu apa makna ''appreciate''.

Terdapat banyak dalil dinyatakan oleh Al-Quran yang membuktikan bahawa ''perkara yang baik itu sentiasa halal''. So, tak bullshit rasanya kalau kita share artikel-artikel dan video ilmu atau info tak kira lah berkenaan agama, politik, semasa dan sebagainya asalkan ia berguna dan bermanfaat untuk member-member dalam friendlist. Ada juga pelayar yang berdebat dan berhujah di laman ini sesama pelayar lain berkenaan sesuatu isu. Masalah nya, mereka tak berjumpa secara empat mata maka terjadi komen-komen maki hamun di dalam ruangan komen dengan berani sekali. Aku tak tahu nak terangkan akibat nya tetapi orang sekarang gemar 'judge' merepek-merepek, jangan sampai kau di'judge' sebagai pengecut.

Aku pun merepek juga di fb tu, tapi tak sangat lah sebab busy stalker awek-awek seksi. Ahhahaha, tak adalah gurau-gurau. Jangan buat macam tu sudah.

okay!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan