Isnin, 23 April 2012

Arus Masa Lalu Aku.

Aku sudah mula berjinak-jinak layan gig sejak tahun 2008 walaupun aku sudah mula tertarik mendengar lagu-lagu hardcore dan indie atau kata dasarnya underground lebih awal daripada itu. Aku lebih berminat mendengar lagu-lagu underground kerana inginkan sesuatu yang lain daripada muzik-muzik yang dihasilkan daripada kotak-kotak televisi dan radio. Jarang dapat mendengar band-band yang bunyinya lebih berat, keras, atau laju temponya di televisi pada masa itu kerana muzik-muzik di televisi lebih kepada alunan-alunan jiwang yang berlumba-lumba untuk menjadi terpopular dan terglamour lebih-lebih lagi band-band yang berada di bawah naungan label-label kapitalis mainstream sedangkan tidak ada satu pun yang membuat aku tertarik. Malah pada masa itu terdapat pula orang-orang yang mengapi-apikan perbedaan muzik antara Indonesia dan Malaysia selain menuduh band-band pop rock Indonesia yang mempromosikan karya mereka di Malaysia membenam karya-karya artis Malaysia padahal orang-orang waktu itu lebih tertarik mendengar band-band mereka seperti PeterPan, Samsons, Padi, Dewa19 dan banyak lagi. Jika dikaji pada lirik memang lagu-lagu daripada negara seberang itu lebih jiwang berbanding lagu-lagu tempatan tetapi karya mereka menjadi fenomena di Malaysia pada waktu itu. Berpusu-pusu karya mereka masuk ke tanah air sehingga karya-karya tempatan seakan-akan tenggelam. Malah, bukan saja muzik tetapi filem-filem yang mereka hasilkan juga turut seperti itu. 

Tiba-tiba lahir band-band underground yang membawa genre seperti indie pop, pop punk, ska dan punk rock yang lebih terbuka muzik mereka. Maksud aku, influence mereka lebih aggresive dan lagu yang mereka hasilkan lebih bermutu malah lebih baik berbanding komposer berlagak otai di dataran mainstream. Di situ lahirlah Meet Uncle Hussin yang memperkenalkan single mereka bertajuk Lagu Untukmu yang memenangi Anugerah Juara Lagu 2009 dan mengangkat suara tinggi Azlan ke persada mainstream. Sebelum itu, Estrange juga memenangi AJL menerusi lagu Itu Kamu. Industri seni tempatan telah menyekat karya-karya seberang ke Malaysia lalu muzik-muzik Indie pula menjadi fenomena. Kini, banyak antara mereka sudah terkenal di persada arus perdana lalu ramai anak-anak muda yang mula beralih pandang ke sebuah lagi scene underground yang lebih keras dan ramai pengikutnya iaitu Metal. Ada yang suka kerana memandang instrument dan percussion work mereka dan ada pula yang menggemari suatu band metal itu kerana mood lagu yang mendorong mereka untuk mosh atau hardcore dance. Kemudian, disusuli muzik-muzik old skool hardcore dan metal hardcore.

Metal, Old Skool dan Metal Hardcore juga ada yang dah agak sedikit mendedahkan diri mereka di mainstream tapi masih sedikit yang begitu kerana masih berpegang kepada idea Diy. Tetapi ada juga yang meremehkan idea tersebut lalu pergi mengejar kaca tv atas alasan memperkembangkan muzik. Ya.Masing-masing ada keinginan sendiri dan tak boleh nak halang.

Kini, aku layan semua lagu-lagu tanah air yang bermutu kerana pedoman Hardcore/Punk iaitu sesuatu yang mengandungi sebuah perkataan baginya iaitu Respect. 

Kini, Kpop iaitu pangaruh muzik baru yang berasal dari Korea Selatan pula mengambil alih trend masa kini. 

*post ni hanya untuk mengenang arus masa lalu aku.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan