Isnin, 16 April 2012

Sombong VS Hormat

Memang senang rasanya hati apabila bakat kepandaian kita dipuji dan disanjung orang lalu diakui yang terbaik. Lebih-lebih lagi kita adalah di antara 1 dalam seribu. Mungkin kita akan berasa lebih bagus daripada orang lain dan ingin sekali dihormati.

Aku pernah berbual-bual dengan member-member membincangkan hal ini dan bagi aku, tak salah untuk kita merasa diri lebih bagus daripada orang lain atas bakat yang kita ada. Memang kelakuan tersebut akan meletakkan dalam diri kita ini suatu rasa sombong,bongkak dan angkuh tetapi bagi aku itu tidak mendatangkan apa-apa masalah kerana kita memang sudah disanjung dan tentu sekali orang yang menyanjung itu mengenali kita sebagai roll-model untuk mereka ikuti dan contohi lalu apapun perkataan kita nyatakan akan tetap diakui dan dipersetujui. Maka tidak akan datang apa mudarat pun jika kita sombong dengan bakat yang ada.

Namun, setiap yang Allah larang itu pasti ada masalah nya. Sifat sombong itu sebenarnya akan menjatuhkan kita dan bakat yang ada itu tidak akan dipandang lagi. Kerana, lambat-laun bila kita sudah mula merasa sangat bagus daripada semua orang maka mulalah kita memperlekehkan usaha dan bakat orang lain yang mencontohi kita sedang dia juga sedang berusaha menjadi terbaik seperti kita. Kerana merasa sudah cukup bagus dengan kesombongan yang menganggap kita tetap terbaik dan terbagus lalu kita memperlekehkan orang, maka terima lah hakikat dia akan menjadi lebih bagus lalu apa yang kita megah-megahkan bakal terkubur.

Percaya atau tidak? Berapa banyak pun bakat dan kelebihan yang kita perolehi di dunia ini, berapa banyak kata-kata puji-pujian ke atas bakat tersebut, namun akhirnya, attitude juga yang akan dipandang. Maka, belajarlah untuk menghargai orang lain sebelum kita berusaha untuk dihargai. Dipendekkan cerita, semailah sikap hormat-menghormati antara satu sama lain kerana kesombongan tak akan membawa ke mana-mana.

;D

Tiada ulasan:

Catat Ulasan