Sabtu, 14 April 2012

Kritik-Ngumpat-Lone Ranger

Aku memang selalu mengkritik orang lain atau lebih mudah istilah nya ialah 'mengumpat'. Fuh. Bila tak suka dengan seseorang tu memang aku open table dengan member-member untuk mengumpat. Puas hati bila member-member menyokong segala luahan aku menceritakan kesalahan seseorang itu. Tapi seringkali ada yang menyangkal tapi ramai yang menyokong isi-isi pengumpatan aku. Kenapa aku mengumpat? 

Okay. Aku terangkan di sini kenapa aku mengumpat sedangkan aku tahu ia salah di sisi agama. Aku hanya mengumpat bila ada member yang membuka cerita dan aku tidak sesekali pernah membuka cerita kerana aku lebih suka berfikiran positif sepertimana anggapan aku kepada Allah saat Dia mengambil tangan aku ni. Aku akan join mengumpat tetapi tidak secara emosi seperti memaki hamun atau memanas-manaskan si pembuka cerita serta semua yang ikut mendengar. Aku hanya lebih gemar mengartikan perbuatan orang itu seperti contoh ''kenapa dia suka buli aku?'' aku akan jawab seperti ''mungkin dia ada masalah dan lebih selesa lepas kan kat kau'' macam tu lah lebih kurang. 

Tapi aku takkan biarkan orang itu terus dikritik dan sebelum dia dibenci, aku akan segera merapatkan diri dengannya kerana aku takkan pernah benci orang melainkan kezaliman yang dia lakukan, itupun aku lebih memandang kepada kezaliman tersebut bukan pelakunya semata-mata. Tujuan aku merapatkan diri ialah supaya aku boleh mengenalinya kerana sisi positif nya supaya aku boleh menukar pemikiran buruk aku terhadapnya.

Tapi, kini lebih baik rasanya aku menjadi 'lone ranger' kerana mengumpat itu sentiasa membawa padah. Selepas ini aku akan lebih menghargai orang seperti semua orang yang menghargai tubuh cacat ini. 


maaf kepada semua yang aku umpatkan. sesungguhnya engkau semua adalah yang terbaik.

Tiada ulasan:

Catat Komen