Selasa, 18 September 2012

Untung Bersama

Tak tahulah,
Kadang aku terfikir,
Adakah aku bergaul dengan orang-orang yang bodoh?
Atau mungkin otak mereka membesar dengan pengaruh drama?
Sebenarnya aku ketawa sendiri dalam hati,
Apabila mereka cuba berlagak optimis,
Tapi sebenarnya mereka sangat pesimis,
Aku pula tidak sekali mahu berlagak matang,
Kerana mereka ini tidak pernah akan faham,
Dan aku juga tidak pernah mengerti apa itu matang?
Matang itu apa?
Adakah matang itu ialah ketika kita rasa lebih bijak dari orang lain?
Aku masih tidak faham jika kematangan itu dinilai oleh diri sendiri,
Tidakkah ia seperti sama dengan memuji diri sendiri?
Wohhh, agak memalukan,
Bagi aku,
Kematangan itu dinilai oleh orang lain,
Melalui dari apa yang mereka nampak dari kita,
Seperti percakapan, pemikiran, pemahaman serta prinsip,
Atau mungkin juga umur,

Entahlah,
Kalau aku,
Lebih baik berfikir sebelum berkata-kata,
Jangan ada kesombongan,
Hasad dengki,
Lebih baik jika kita berkongsi dan buat semua orang tahu,
Seperti yang kita tahu,
Untung bersama.

2 ulasan: