Rabu, 24 Oktober 2012

Baja

Susah sebenarnya nak buat suatu perubahan baik samada untuk diri sendiri atau masyarakat. Kerana manusia ni selalunya sukar untuk menerima sesuatu yang baru atau tidak pernah terlihat sebelum ini. Maksudnya lebih kepada pemikiran baru atau pendapat walau pendiriannya tetap sama cuma cara-cara atau kaedah yang harus diubah seorang individu yang punya idea lebih bernas. Atau mengubah persepsi masyarakat kepada sesuatu perkara yang mungkin selama ini dinilai daripada luaran atau dipandang sebagai melawan norma.

Seenarnya mereka itu punya masalah dengan pendapatan materealistik dan masyarakat sebenarnya dihasut oleh aparat tertentu supaya tidak pergi meninggalkan keutuhan kepentingan materealistik tersebut. Maka individu yang cuba mengubah kepada kebaikan itu mula akan difitnah, dihina dan dibenci oleh masyarakat lalu jadilah dia dan pendapatnya sebagai terasing daripada budaya tipikal masyarakat.

Jika benar yang kita lakukan itu baik maka teruskan saja. Fitnah sebagainya itu jadikan saja seperti baja. Baja itu baunya memang tidak enak tetapi makin tidak enak baunya semakin baik kualiti dan kesuburan tumbuhan itu. Oleh itu, semakin kuat kita dibusuki semakin kuatkan lah pendirian tersebut dan semakin cepatlah kita menemu kejayaan. InsyaAllah. aamiin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan