Selasa, 2 Oktober 2012

Menyesuaikan Diri.

Dalam umur yang semakin dewasa, orbit yang tak akan berhenti paksi-paksi berputar di atas nya, pergaulan yang semakin luas, pelbagai bahasa dan istilah baru mula dipelajari mengikut adab serta budaya sesebuah kawanan baru yang lain iklim nya, pendirian peribadi yang berlainan serta angin-angin baru bertiup samada kencang, sepoi-sepoi bahasa, panas atau dingin. Maka, tidak mudah untuk aku pertahankan ke-ego-an ini apabila sukar untuk menerima kekalahan kepada pencapaian mereka, kejamnya lidah mereka, zalimnya tapak kaki yang menginjak-injak sedang akulah yang sedang diinjak. Aku seorang mudah terasa tetapi lebih suka untuk memendam kerana tidak pula aku terasa ingin memakan daging saudara ku itu melainkan luahan ke atas seorang teman yang setia kerana sayang ku kepada mereka. Maka aku berfikir akan bagaimana untuk membiasakan diri dengan penyakit baru ini, aku cuba kembalikan perbuatan mereka itu kembali kepada mereka, nampaknya mereka juga tertawa tanda mereka sedang terhibur lalu aku sedar mereka hanya sahabat yang hanya ingin ketawa dan berhibur. Ternyata aku juga terhibur.

Begini, jika kita tinggal atau dilahirkan di sebuah benua yang iklimnya dingin maka pakaian harian kita pastinya tebal bagi mengurangkan kedinginan, jika kita ke negara yang panas atau yang beriklim khatulistiwa takkan mungkin kita perlu juga mengenakan pakaian yang tebal itu meskipun pakaian tersebut bertatahkan berlian. Perlulah bagi kita untuk menyesuaikan diri dengan sebuah suasana baru tetapi tetap berpaksikan dengan cara kita sendiri dan tidak perlu untuk menjadi orang lain melainkan anda ialah Transformer seperti Optimus Prime. Tetapi Transformer juga bertukar menjadi kenderaan atau apa-apa alat ciptaan manusia bagi menyesuaikan dengan keadaan sambil tidak meninggalkan pendirian mereka.

*semoga hidup lebih bererti.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan