Rabu, 27 Mei 2015

Hari Ini. G.S.T

Di akhir ini, sama ada aku baru sadar atau hakikat memang semacam itu, pelbagai kejadian atau peristiwa yang menggemparkan saja yang berlaku di bawah langit kita ini. Sama ada hal bencana alam, kecelakaan jalan raya, kecelakaan udara, imigran, perlarian, penindasan, pemberontakan, perpecahan, fitnah dan sebagai nya telah menjadi sesuatu rentak dalam irama kehidupan kita belakangan ini.

Antara yang memberi kesan benar adalah seperti G.S.T iaitu suatu sistem percukaian yang baru diperkenal kan oleh kerajaan di bawah pemerintahan Barisan Nasional yang dipengerusikan oleh DS. Najib Tun Razak. Aku tidak mahu menyentuh apa-apa hal berbentuk politik di sini dan tentang kepercayaan warga kepada pemerintahan hari ini juga tidak aku sentuh. Itu adalah hal yang semua orang telah pun tahu.

Aku cuma ingin memperkatakan bagaimana perkara yang semacam ini telah merubah sejurus mempertingkatkan daya pemikiran serta pemahaman kita dalam hal yang menjadi penting dalam kehidupan seharian. Semua orang yang aku lihat sebelum ini hanya tunduk akur pada keputusan dan tindakan orang atasan mulai berfikir lama sebelum menerima keadaan itu. Setiap kenyataan juga tidak dihadam bulat-bulat malah pelbagai diskusi mulai mengalas meja. Semua orang bercerita tentang ekonomi dan budaya sebelum membuka sepenuhnya hal politik bersama pendapat masing-masing. Keluhan juga bukan lagi sekadar rungutan tapi keluhan itu mulai bersulamkan pemikiran dari kefahaman yang sebenarnya.

Kita manusia dibebaskan untuk itu, hak untuk kita berfikir. Membentuk negara ini sebaik-baiknya buat generasi seterus nya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan