Isnin, 13 Ogos 2012

Ramadhan 2012 Day 24 - Persoalan

Ada seorang teman rapat, tiba-tiba mengemukakan kepada aku tentang sebuah persoalan daripada banyak persoalan yang tercatit dalam benak fikirannya seperti kebiasaan manusia lainnya yang selalu ada saja persoalan. Persoalannya ialah, kenapa ada orang yang kuat beribadah seperti solat, zikir, baca Al Quran tapi masih lagi buat jahat?

Wow. Ya Allah, kenapa aku yang tiba-tiba diajukan soalan seperti ini? Subhanallah.

Aku tanya semula, adakah orang semacam itu? Barulah dia terpinga-pinga dan aku terus menyambung,

Kalau benar ada, mungkin sekali ia adalah kesilapan, kerana Allah akan tetap terus menguji hambaNya dan jika hambaNya itu tersilap dan dia masih ingat akan Allah tempat dia bergantung maka dia akan segera bertaubat tetapi jika dia teruskan kesilapan itu bermakna memanglah manusia itu pelupa. Sebenarnya, dia terlupa saat-saat dia bermohon serta meminta tolong kepada penciptanya selepas dia diuji barangkali dengan  dunia maka menjadilah dia itu hina kembali. Na'uzdubillahi min zaliq.

Seperti seorang yang suka berkaki ayam apabila keluar rumah, kemudian terpijak duri lalu tak tertahan lah sakit nya dan kemudiannya dia menyesal dan bertekad untuk memakai selipar. Setelah itu, amanlah dia kerana tidak terpijak duri lagi lalu semakin lama dia berasa selamat akhirnya dia kembali keluar rumah berkaki ayam dan terbuanglah semula selipar itu. Begitulah perumpamaannya. Allahu a'lam.

Alhamdullillah. Mujurlah beliau akhirnya faham, cuma aku katakan pada teman aku itu,

'belajar, baru terasa hidup, jangan jadi bodoh'

Tiada ulasan:

Catat Ulasan