Selasa, 28 Ogos 2012

Travelog Raya Ku 2012

Ketika di setiap tahun yang berulang,
Aku mendengar Aidilfitri mereka kurang terasa,
Meski mereka masih hadir di hari itu,
Tidak semalang saudara di tanah bergolak,
Maka aku bersyukur,
Erti Aidilfitri itu terfahamkan pada ku,
Serta tangan semakin segan menadah,
Tidak jemunya nikmat mencurah,
Kebahagiaan tak sudah,
Walau selalu aku tersalah.

Syawal ini,
Terpilih akhirnya aku,
Menunai Solat Sunat,
Digemakan takbir mendayu sayu,
Sudah itu,
Aku tidur lena di rumah sehingga hujung Luhur,
Akibat keletihan malam raya ku berniaga,
Memujuk kesempatan rezeki seadanya,
Malamnya berhibur bersama teman,
Hingga lewat pagi,
Maka berakhir mudah kisah di 1 Syawal.

Tidur lewat,
Maka bangkit ku juga di hujung Luhur,
Malam juga lah,
Dijemput beraya oleh teman di Kota,
Senang hati beliau kami datang beraya,
Disambut juadah enak tak terperi,
Kemudian bergegas ku memacu kereta pulang,
Selepas abah memanggil pulang,
Tetamu utara dan selatan bakal tiba,
Tidak sabar kami menunggu,
Abang kakak anak-anak semua berkumpul,
Berhari raya bersama,
Yanto saudara yang baru terjumpa turut bersatu,
Syukur beliau tidak terperi bila pertama kali beraya bersama keluarga ini,
Panjang dan sulit ceritanya,
Tetapi ini rahmat agung kurniaan Ilahi.
Bersama Yanto menonton bola di kedai mamak,
Hingga lah ke pinggir subuh,
Maka lewat lagi aku tidur.

Juga di hujung luhur ku terjaga,
Kerana suara abang Eri mengetuk lena ku,
Mengajak kami semua berjalan raya,
Memenuhi tradisi ziarah menziarahi di hari raya,
Pertamanya ke rumah abang Yandi,
Kemudian kami semua turut juga keluarga abang Yandi,
Menuju ke Seremban ke rumah kak Mimi dan abang Rafi yang baru punya cahaya mata baru,
Selepas itu,
Baby Kenari, Van Bang Rizal, Iswara Bang Eri dan Alza Bang Yandi memacu ke Pasoh,
Ke rumah Kak Niki yang juga baru punya cahaya mata sulung,
Hampir sejengkal tiba di Pasoh,
Rupanya Kak Niki tiada di rumah kerana berkampung di Rembau,
Terpaksa rela semua kami berpatah balik pulang ke Tampin,
Inilah pertama kali raya ku seindah ini,
Beraya bersama kakak dan abang,
Panjang dan sulit juga ceritanya,
Tetapi ini rahmat agung kurniaan Ilahi,
Tiba di rumah aku terus terlena kerana esoknya,
Aku bakal menyertai alumni tingkatan 5 sciences SMK Taman Indah 2008,
Maka tidur ku untuk esok.

Kali ini aku terbangun lebih awal,
Waktu dhuha,
Aku segera bersiap mengenakan baju melayu berseluar jeans hitam,
Meminta izin kepada semua untuk keluar beraya bersama kawan-kawan lama,
Aku sudah lewat sebenarnya,
Mereka sudah bergerak ke rumah kedua dalam jadual digubal Rhahimi,
Rhahimi boleh aku nilaikan sebagai ikon kepada ramai orang,
Hari ini beliau merupakan leader bagi alumni ini,
Ternyata 14 rakan-rakan lain menghormati kreadibiliti beliau,
Sebenarnya setiap tahun mereka adakan aktiviti seperti ini,
Cuma aku yang sudah lama tak bersua,
Maklumlah,
Umumnya rakan seumur aku di Tampin ini,
Hampir seluruhnya menyambung pengajian di IPT,
Tinggallah aku saja di Tampin,
Malahan aku hanya sekelas dengan mereka hingga tingkatan 4 saja,
Lalu berpindah ke Sm Teknik Port Dickson,
Dahulu aku pernah juga menyertai mereka beraya bersama mereka,
Aku masih ingat waktu itu kami hanya naik bas bersama beraya hingga ke Keru,
Tak berapa rumah yang kami dapat ziarah waktu itu,
Hari ini 7 rumah dirancang oleh Rhahimi,
Semua dikehendaki mengenakan baju melayu full dan baju kurung,
Walaupun aku sudah terlewat menyertai mereka,
Namun aku berjaya mendapatkan mereka ketika terlihat kereta-kereta mereka beratur berkonvoi menuju ke Desa Permai lalu aku terus mengekori mereka,
Terkejut juga mereka mendapati kehadiran aku tiba-tiba,
Terutamanya Rhahimi,
Mungkin kerana terlalu lama tak bersua ada sedikit rasa segan bagi aku,
Tapi akhirnya aku makin selesa,
Rumah pertama yang aku sertai ialah guru sejarah serta GPK HEM,
Ustaz Isa yang memuji jambang aku,
Aku kelewatan 2 buah rumah,
Rumah Rhahimi dan Cikgu Ramlah yang merupakan seorang guru kimia mereka,
Selepas itu ke rumah Norli yang turut menyertai aktiviti alumni ini,
Terkenal dengan buah naga,
Maka kami di sambut dengan juadah buah naga seperti jus buah naga,
Terima kasih Norli kerana aku memang aku sudah lama mengidam buahan unik tersebut,
Kemudian kami ke rumah Farah yang terletak di Repah,
Ada cerita yang buat aku terharu di rumah Farah,
Rhahimi menyuap makanan ke aku lalu Taufiq mengusik,
Taufiq : Waa sweet nya suap-suap.
Rhahimi : Elehh dulu masa sekolah rendah kitorang pernah makan sepinggan dari darjah 3 sampai darjah 5.
MasyaAllah beliau masih ingat,
Benar sekali memori itu,
Kami memang sudah seperti bersaudara,
Tapi benarlah bahawa Allah itu tidak mengampakan,
Aku sentiasa didakapi jiwa-jiwa indah sempurna,
Kemudian kami menunaikan solat zohor berjamaah di masjid berdekatan,
Di imam kan oleh Rhahimi,
Sambung perjalanan ke rumah Zulaikha di Taman Indah,
Oh lupa,
Kogulan dan Wang Siow Sing juga turut serta dan mengundur diri setelah selesai beraya di rumah Zulaikha,
Destinasi seterusnya agak jauh,
Iaitu rumah Cikg Faridah di Kendong,
Di sini Afif meminta diri,
Aku ditemani Taufiq menghantar Afif ke rumahnya sedang lainnya meneruskan perjalanan ke Gadong rumah Cikgu Rohaya,
Selepas menghantar Afif di pulang,
Ada cerita mengejutkan semasa dalam perjalanan ke Gadong,
Inallillahi wa innalillahi roji'un,
Al fatihah untuk arwah Nazrin Shah,
Aku baru tahu akan kepulangannya ke rahmatullah,
Selepas di khabarkan oleh Taufiq,
Selepas rumah Cikgu Rohaya,
Selepas solat asar berjemaah,
Kami berangkat pula ke Pedas yang terletak di Rembau,
Rumah guru kelas 5 science 2008 Cikgu Azira,
Di pinggiran senja,
Syakir yang telah bertunang serta semua teman wanita meminta diri,
Samada keletihan atau ada urusan menjadi alasan,
Tinggal aku, Rhahimi, Taufiq, Hidayat dan Rashidi melengkapkan jadual,
Ada janji 2 buah rumah lagi selepas maghrib,
Rumah Cikgu Abu Bakar yang sudah bersara dan rumah Ustaz Safri,
Tersangat keletihan,
Aku terlelap di masjid Kuala Ina selepas solat maghrib semasa menunggu Rashidi dan Hidayat yang pulang sebentar ke rumah masing-masing,
Aku meninggalkan Baby Kenari di perkarangan masjid dan menaiki kereta Rashidi untuk ke rumah Cikgu Abu Bakar,
Mujur aku sudah kurangkan kapasiti perut ini,
Banyaknya makanan yang kami perlu habiskan di rumah Cikgu Abu Bakar,
Sebelum itu Cikgu Abu Bakar mengajak kami  ke masjid Kg. Tanjung Rimau menunaikan solat isyak berjemaah,
Sebelum bersara beliau merupakan guru kemahiran hidup dan lukisan kejuruteraan,
Sempat beliau menunjukkan projek ayam belanda beliau,
Terpegun melihat ketuhar-ketuhar yang di buat sendiri oleh beliau,
Hanya dengan papan-papan meja dan kerusi sekolah,
Digunakan untuk mengeram telur,
Dibawa kami ke reban ayam belandanya yang agak luas terletak di belakang rumah beliau,
Selesai berkongsi pengalamannya selepas pencen,
Akhirnya kami bakal menuju ke rumah terakhir seperti dijadualkan,
Rumah Ustaz Safri,
Beliau pernah menjadi jurulatih bolasepak bawah 15 tahun Smk Taman Indah,
Semasa itu aku berada dalam pasukan yang menjadi naib juara peringkat daerah tahun 2006,
Aku juga terpilih mewakili daerah Tampin ke peringkat negeri,
Hebat juga lah aku main bola dulu,
Ahaksssssss,
Oleh kerana itu, Ustaz Safri masih mengingati aku,
Atau mungkin kerana beliau pernah mengajar aku subjek pendidikan Islam semasa tingkatan 1,
Ustaz Safri juga memuji jambang ku,
Aww,
Dan Ustaz Safri juga baru mengetahui kepergian tangan kiri aku semasa timbul kehairanan ketika Taufiq menyuap makanan ke aku,
Beliau agak kesal juga kerana tidak perasan semasa bersalam dengan aku,
Mungkin kerana telalu tertumpu ke arah jambangku,
Apa-apa pun kami lah 5 last man standing,
Aku, Rhahimi, Rashidi, Taufiq, Hidayat,
Kami berjaya menamatkan aktiviti alumni selepas meminta diri pada pukul 11.30 malam,
Sampai di rumah aku terus terlena membawa realiti ke dalam mimpi,
Hari yang indah,
Tetapi ini rahmat agung kurniaan Ilahi,
Semoga tahun depan ada lagi seperti ini.

Minggu ini,
Semua sudah kembali berkerja,
Kembali pulang ke IPT masing-masing,
Aku akhiri travelog ini,
Semoga khabar gembira buat semua.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan