Jumaat, 25 November 2016

"Sempat Aku Panggil Dia Ayah"

Aboy dan Ulis gigih mengabulkan hasrat ku. Batu bata di susun rapi satu persatu di atas lantai. Malam ini, lantai kayu kedai berukuran 10×12 meter ini sedang digantikan dengan batu pasir yang telah aku beli siang tadi.

Aku berdiri di luar kedai memerhati mereka bekerja. Malam semakin larut menyentuh pagi. Hasrat ini mesti dikabulkan malam ini.

Aboy seperti suka menyertai pekerjaan ini, mungkin kerana akhirnya malam ini dia dapat memaksa keringatnya keluar setelah sekian lama terperam.

Ulis yang mudah berpeluh itu aku lihat sudah tak terkira berapa kali dia menguap. Rokok dinyalakan sebatang demi sebatang dengan alasan menangguhkan rasa mengantuknya.

Di sebelah kiri tempat aku berdiri mengawasi Aboy dan Ulis bekerja, Abang Hamka yang juga salah seorang peniaga di DownTown MS Parit Raja ini datang menghampiri  tempat aku berdiri.

"Kau berdiri macam ni teringat aku akan arwah ayah kau. Masa mula-mula arwah bikin kedai ni dulu. Di sinilah arwah berdiri tengok Ulis dan Aboy bertukang. Kagum betul aku dengan arwah."

"Haihhhh... Sempat aku panggil dia 'Ayah'."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan