Rabu, 27 Jun 2012

Lelaki Itu

Masih lagi cerita tentang pembedahan,
Ini operasi yang ke-5 dan yang terumit,
Kalau pernah tertonton cerita realiti berjudul 'Extreme Make-over'',
Itulah yang sedang dikerjakan oleh penerus-penerus kepakaran Ibnu Sina ini,
Diperbaiki semula tangan ini supaya boleh berfungsi semula,
Melibatkan penukaran komponen otot menjadikan ia lebih rumit,
Berbanding sebelum ini yang sekadar masuk dan cabut besi,

Malam sebelum pembedahan,
Lelaki itu meminta untuk pulang kerana cahaya mata bongsunya yang keseorangan di rumah,
Sangsi hatinya dan digagahinya jua untuk pulang meninggalkan aku,
Beratus kilometer dia bakal jauh dari aku sedang aku perlukan permandangan,
Permandangan yang ditegas kan sosok tubuhnya,
Aku tak mampu menghalang kerana sangsi ku kepada adik ku yang keseorangan itu,
Takut berlaku perkara tidak diingini memandangkan dia seorang wanita yang masih muda,
Tapi aku perlukan dia sedang besok,
Saat katilku bakal ditolak ke bilik bedah,
Lelaki itu tiada,

Sebelum diucapkan selamat tinggal,
Tangan tuanya yang kasar,
Kasar dikerjakan cabaran dan ujian hidup untuknya,
Mengusap kepala ku,
Katanya,

Sebelum operate pagi besok, mungkin abah tak sempat tiba,
Sebab Pie kes yang pertama,
Jadi doa pada Allah, bila dah bagi ubat tidur hidup ni dah tak ada,
Tapi nyawa Pie masih ada maka tawakal dan serahkan segalanya kepada Allah,
Abah atau Amak tak boleh tolong Pie, kalau sakit nanti jangan sebut Abah atau Amak,
Tapi sebut Allah, Allah saja yang kita perlukan,
Bukan Abah, Amak dan Doktor.


Lalu diajarkan aku seperti sebelum 4 pembedahan sebelum ini,
Iaitu doa tawakal,
Lelaki itu kuat usaha dan berikhtiar,
Dari kecil hingga lebih setengah abad usianya tak pernah meerasa kesenangan,
Tapi dia tetap idola,
Kerana lelaki itu sering mengajar ku,
Menyerahkan segalanya kepada Allah,
Serta berdoa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan