Selasa, 12 Jun 2012

Peniru

Tiba-tiba saja aku terfikir untuk menulis tentang topik yang pernah menjadi sebuah perbincangan kami sekeluarga suatu ketika dahulu membabitkan terutamanya aku,abah dan adik perempuan ku bernama Iza. Aku ceritakan terlebih dahulu tentang kejadian tersebut yang pernah menjadi masalah besar buat kami.

Semuanya bermula apabila Iza merungut kepada aku dan abah tentang kawan-kawannya di asrama yang sering meniru hasil kerja nya dan budaya tersebut sedikit sebanyak mempengaruhi beliau tetapi tak diendahkannya kerana budaya tersebut akan membuatkan beliau untuk malas belajar. Perbuatan meniru tersebut jika rakan-rakannya itu meniru untuk belajar tidak mengapa kerana itulah namanya 'study group' tetapi mereka meniru hanya kerana ingin selamat dari didenda guru. Oleh itu, Iza cuba memujuk abah agar dia dibenarkan duduk di luar asrama iaitu di rumah baru kami di Tampin selepas kami agak lama menetap di Yong Peng, Johor dan Iza tidak mahu menukar sekolahnya memandangkan jurusan yang ditelaahnya tidak disediakan sekolah-sekolah di sana.

Maka abah memberikan nasihat dan pandangannya bagi membuka fikiran Iza supaya berfikir positif dan menjadi lebih aggresif. Kata abah,

 ''eloklah tu orang tiru kita, itu tandanya orang tu mengakui kehebatan dan kepandaian kita sebab kalau dia rasa kita tak cerdik tentu lah dia tak tiru kita, tak apalah kita bagi dia meniru dan doa kan semoga dia terbuka hati untuk belajar atau meminta diajar suatu hari nanti, Nabi Muhammad s.a.w menyuruh umatnya supaya meniru Rasullullah s.a.w iaini sunnahnya malah itu merupakan salah satu wasiat baginda selain Al Quran.''

Maksudnya di sini, manusia itu atau setiap makhluk ciptaan Allah itu memang sudah diprogram untuk selalu belajar dan mulanya pembelajaran itu ialah dengan kaedah 'meniru' dan golongan yang baru dalam suatu bidang atau scene ini sering digelar sebagai 'poser' atau sekadar pengikut yang tiada atau kurang pengetahuan. Golongan ini selalunya hanya mengikut-ngikut suatu yang digemarinya atau dirasakan baik untuk diri mereka seperti gaya, vokal, fesyen, kegiatan dan sebagainya lalu, oleh kerana mereka asalnya tidak tahu apa-apa maka untuk menjadikan sesuatu itu mereka secara natural akan meniru seseorang yang dijadikan idola seperti tokoh ilmu atau agama, artis, model dan sebagainya. Maka, kerana itulah jika kita ditiru maka haruslah kita berbangga dengannya.

Namun, banyak di kalangan orang ini yang hasil kerja ialah melalui perbuatan meniru tetapi menghebahkan bahawa itu datang dari dalam dirinya, artinya orang ini mengatakan bahawa itu hasil kerjanya sendiri serta melupakan atau mengenepikan orang yang memberi tiru kepadanya malah dia tetap terus meniru tanpa mengambil apa-apa faedah daripada apa yang ditirunya tapi mengambil kesempatan daripada susah payah orang lain. Mereka ini yang mempunyai masalah ''poser dan terus poser''. Mereka inilah golongan yang hebat pada sekadar zahir dan lidahnya saja tetapi akalnya tak akan berkembang melainkan idea untuk meniru padahal tahapnya sama seperti orang yang tak tahu apa-apa. Sikap seperti ini boleh melahirkan golongan hipokrit kerana mereka akan mula bermegah-megah dengan ciplakan mereka sedangkan tiada ilmu di dalam diri mereka melainkan meniru bukan belajar.

Maka, kita ikhtiar atau berdoa supaya golongan ini mendapat petunjuk dan kesedaran suatu hari nanti supaya kita semua mampu bersama-sama melangkah sempurna ke hadapan dan lebih jauh juga lebih tinggi.

Bak kata Fared Ayam,

    ''poser ni tak salah, yang masalahnya poser yang terus poser sampai ke tua''



  

Tiada ulasan:

Catat Ulasan