Jumaat, 1 Jun 2012

Harta dan Darah Daging

Adapun, bagi pandangan aku sistem politik di negara ini terlalu buruk berbanding negara lain tetapi kerana itulah aku juga melihat rakyat terutamanya golongan muda seperti aku mula belajar dan sedar akan pendirian yang selama ini tertutup dan hingga kini semakin tersekat dan disekat. Demokrasi yang cuma bayang-bayang dalam air kini seperti lenyap tetapi semangat tidak pernah luntur dan suara tidak juga tenggelam malah lebih tinggi gelombang itu berkumandang. Kerana revolusi itu tidak pernah diberikan lesen dan tidak akan pernah diberikan kebebasan untuk menentang.

Mereka itu semua anjing.

Jangan marah aku akan gelaran tersebut kerana memang itu yang Allah umpamakan bagi mereka yang mengejar harta dunia, kuasa dan pangkat sehingga sanggup menipu, menfitnah, menganiaya serta melakukan kerosakan ke atas orang lain kerana mengikut hawa nafsunya. Oleh itu, orang tersebut akan melakukan apa sahaja yang dipinta hawa nafsunya seperti anjing yang hanya mahukan tulang maka semata-mata kerana tulang ia tidak kisah dan menurut sahaja apa yang diarahkan atau diperlakukan ke atasnya. (semak surah Al-A'raf 175-176)

Kenapa aku marah sangat ni?

Hari ni, heboh di permukaan akhbar pengampu tentang Umi Hafilda yang selalu 'duk' fitnah orang terutamanya Anwar Ibrahim(ketua pembangkang) kali ni wanita tersebut menuduh adiknya sendiri iaitu Azmin Ali terbabit dalam skandal rasuah kerana jumlah harta timbalan presiden PKR itu(lebih kurang begitulah).

Sebab itu lah aku gelar sistem politik di negara sangat buruk dan keburukan itu dicipta oleh mereka yang sekian lama memerintah. 

Aku kalau ada adik kandung kaya seperti Azmin, sikit pun aku tak nak masuk campur apatah lagi nak menjatuhkannya. Cukuplah aku tumpang bangga asalkan masih ada dasar agama dalam dirinya supaya dia tahu halal dan haram. Memang ada hadis seperti sabda Rasullullah saw, ''jika Fatimah(anak baginda) itu mencuri nescaya akan ku kudungkan tanggannya''. Namun, hukuman itu jatuh jika 'didapati' bukan 'diagak'. Kes tersebut baru mulai disiasat oleh SPRM. Makna nya ia ialah tuduhan dan tiada ciri-ciri terjadi subahat jika Umi tak minta SPRM siasat adik kandungnya sendiri.

Apalah bezanya jika Umi ni ceritakan tentang Shahrizat Jalil yang tiba-tiba terlepas tuduhan, hutang Tajuddin Ramli, Najib dan Scorpene atau Rosmah dan puaka? 

***dengar cerita hari ni ada akta baru mengenai tulisan-tulisan seperti ini di facebook,twitter,blog dan sebagainya yang lebih bermaksud sekatan. -pergilah meninggal. 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan