Khamis, 21 Januari 2016

Aturan

Aturan. Iya lah. Memang lah selalu akan ada penentangan di kerana manusia itu hati nya selalu mahu kan kebebasan. Akal nya selalu mahu luah kehendak. Di kerana kan aturan pelbagai macam, maka terasa lah dunia ini menjadi sempit. Mungkin yang disalahkan kapitalis, atau juga disalahkan sang 'kuku besi'.

Namun, sanggup atau tidak, aturan harus diturut seisi tubuh. Keinginan hati perkembangan fikiran terpaksa diabaikan. Kenapa? Kerana perut sedang lapar, tekak selalu kering, poket dah bersawang. Sanggup atau tidak, aturan mesti juga diturutkan.

Tapi, kalau pun aturan itu kita ikut tetapi usaha dan badan terus dihisap, namun perut masih juga lapar, bila kita cuba mengadu, kita pula ditampar, apa lagi daya kesabaran kita? Paling tak mampu ditelan apabila disuruh pula kita ini berjimat cermat sedang apa yang kita peroleh pun tak cukup buat sekeping roti.

Dapat lah pula kita lihat keadaan di luar sana, bagaimana mereka mengatur buat mengisi perut orang banyak. Malah buat perkembangan akal dan kebebasan hati.

Dari khabar di luar itu lah yang pasti nya menaikkan semangat kita untuk menentang aturan tersebut. Iya lah, setiap revolusi yang tercetus adalah pedoman buat revolusi seterus nya. Revolusi yang terbaru dibakar pula oleh kisah revolusi sebelumnya. Memang begitu lah sejarah.

Apa yang cuba aku sampaikan adalah tentang mentaliti masyarakat setempat. Pandangan aku, seperti mereka ini kembali menjadi primitif. Disingkat cerita, mereka atau sebenarnya kita, merasakan kemerdekaan 31 Ogos 1957 itu sudah cukup. Tahu kah sebelum itu, telah banyak kejayaan melepas kan diri daripada cengkaman penjajah dan kezaliman? Kita selalu lihat merdeka itu berkait dengan penjajah sahaja. Sedangkan merdeka nya masyarakat itu adalah daripada cengkaman kezaliman pemerintah.

Kalaupun tarikh itu kita diisytiharkan merdeka, tapi yang mengambil alih tampuk kepimpinan bukan pula dari rakyat, yang memegangnya tidak lah ada beza nya dengan penjajah, apakah kisah perjuangan kemerdekaan itu kita habis kan begitu saja? Ini bukan sekadar kuasa dikembali kan kepada rakyat, tapi ini tentang perut yang lapar. Tentang sekeping roti.

Kalau mungkin zaman penjajah kita masih mampu untuk makan sebungkus roti setiap hari, tapi hari ini, sekeping roti pun terpaksa dibagi-bagi. (Begitu lah misal nya). Mana yang lebih buruk?

Ini bukan pula menghasut. Tapi ini sekadar menyedar kan. Revolusi tidak perlu tubuh kan angkatan pemberontak, tidak perlu molotov dan pertumpahan darah, tapi mentaliti mesti di revolusikan terlebih dahulu.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan