Selasa, 12 Januari 2016

Sekatan

Politik. Semua sudah tahu definisi nya. Tapi maksud dari seorang yang bergerak dalam politik masih sukar untuk difahami. Apa sebab dia mahu berpolitik? Sekadar mahu kan kuasa supaya mudah urusan bisnes dan kesejahteraan buat diri nya sendiri atau dia diangkat penyokong nya yang yakin jaminan kesejahteraan dan keadilan buat semua golongan rakyat.

Kemudian nya bagi kita memilih, apakah benar dia akan melaksanakan janji dan candangan nya yang indah-indah itu?

Persoalan demi persoalan terjawab dan selalu nya banyak yang tidak memuaskan, merugikan. Akhirnya, kita cuba untuk menentang dengan pelbagai kritikan atas setiap tindak tanduk nya, supaya dia memberi faham atau memperbaiki masalah yang dinyatakan oleh rakyat. Sayangnya, dia sudah memegang tampuk pemerintahan dan dia telah pun menutup segala ruang buat kita untuk bersuara. Yang lantang mengkritik dipenjara atau ramai juga yang menerima tawaran untuk menjadi penjilat.

Maka itu lah, akhir nya rakyat tadi merasa ditindas.

Lebih menyakit kan, hadir pula segolongan orang yang menggunakan nama tuhan bagi membenarkan tindakan pemerintah yang jelas nyata melanggar ajaran setiap kitab suci dan segala undang-undang dasar yang pernah ada bagi sebuah pemerintahan adil dan saksama, yang pernah tercatat dalam sejarah peradaban dunia. Harapan manusia dibunuh atas nama jalan ke syurga rekaan golongan tersebut.

Ini bukan kisah masa lalu, masa lalu sudah jadi sejarah, jadi pengajaran buat sesuatu yang lebih sempurna. Tapi ini juga bukan cuma kisah yang terserah kita untuk ambil kisah atau tidak. Ini yang terjadi di masa kini.

Sekatan kembali menjajah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan