Isnin, 18 Januari 2016

Perpaduan.

Bercakap tentang isu yang terdekat. Berkenaan perpaduan yang masih rapuh di negara ini. Maklum, manusia memang akan sering terjerumus ke dalam kejahilan walaupun pada awal nya manusia belajar untuk punya prinsip. Kejahilan yang aku maksud kan ialah, 'fanatik'.

Isu perkauman yang belum surut, malah sudah semakin tinggi gelombang nya. Namun, bukan sahaja perkauman yang melibatkan antara kaum, antara parti politik dan parti politik juga tak lepas. Orang kata "aku tak suka menonton bola sepak, sebab diorang rasis",

Kalau kita pergi ceramah agama sekalipun ada panelis yang menimbul-nimbulkan soal perbedaan agama dengan melampau-lampau. Sehingga orang dungu yang menghadamkan kenyataan panelis itu akan menghinakan pegangan dan prinsip orang lain. Padahal surah Al Kafirun sudah cukup bagi kita memahami tentang diri, menghadapi golongan yang berbeda dengan kita.

Maka tak perlu menghina kan, cukup fikirkan tanggung jawab kita dengan Allah. Allah tempat kita bergantung, tiada kuasa selain kuasa Allah dan setiap kekuasaan adalah milik Allah.

Akan tetapi, kita hidup di dalam negara berbilang kaum, bersatu atas nama Malaysia, mestinya kita mengisi yang lemah, berguru dengan yang bijak, mencontohi yang baik, meneguhkan yang rapuh meski berbeda-beda. Ini melibatkan sekian kaum, bukan pada melayu sahaja, cina dan india, semenanjung dan borneo, kaum agama dengan kaum pemikir, kaum tua dan kaum pelajar, mesti duduk bersama dalam meja bundar, berbagi pendapat dan rasa hati tentang sesuatu yang menyentuh hal negara.

Membina sebuah rumah batu, struktur rumah tersebut tidak lah terdiri sepenuh nya daripada batu. Kerana kayu, plastik, air dan api, semuanya turut bergaul dan bercampur supaya terbinanya sebuah rumah batu. Begitu juga tanah, batu, pasir dan pepohon yang bersama-sama menjadi tebing dan lantai menentukan aliran air sungai sampai bertemu laut di muara.

Kita sudah lebih setengah abad mengecap kemerdekaan, tapi kita masih sebuah bangsa yang tak mengenal antara satu sama lain. Bagi aku, tak ada yang layak untuk dipanggil negarawan, ahli agama atau budayawan jikalau masalah seperti ini masih berterusan.

Sekali lagi aku kata kan, bahawa karangan ini disampaikan buat semua kaum yang masih mati dalam kegelapan fanatik.

Kerana ini bukan lagi zaman di mana pelbagai mitos di cipta tukang karut bagi menunjukkan kemegahan bangsa nya, ini adalah zaman semua bangsa bersatu melawan iblis dan syaitan yang menggoda manusia menelan dunia, melupakan diri serta mengabaikan tanggungjawab.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan