Rabu, 13 Januari 2016

Islam Tiada Bangsa.

Di zaman ini, Islam di sini adalah bangsa, seperti mana yang terjadi bagi Yahudi. Agama dikaitkan dengan bangsa dan aliran. Di setengah negara berkata Islam ialah Sunni, Islam adalah Syiah, Islam ialah Salafi, dan di sini pula, Islam ialah Melayu.

Tapi tak pula semua dari mereka itu faham makna dari nama yang mereka sebut itu. Mereka menganggap agama adalah sesuatu untuk dibanggakan atau dimegahkan padahal Islam itu ialah suatu ajaran yang mengajar akan kesejahteraan dan keselamatan bagi umat di zaman ini.

Yahudi adalah agama yang diturunkan buat Bani Israel ketika diceritakan di dalam kitab Al Quran bersama kisah nabi Musa dan tentangan nya terhadap pemerintahan zalim, Firaun di Mesir. Taurat diturunkan kepada nabi Musa a.s sebagai petunjuk buat baginda mengajar umat nya pada zaman itu, yang digelar Bani Israel sehingga berhasil menjatuh kan pemerintahan firaun yang meng-klaim diri nya sebagai tuhan. Dengan Taurat, Bani Israel berjaya keluar daripada penindasan penguasa zalim yang dilakhnat Allah S.W.T.

Sepanjang kurun itu, Allah mengutuskan ramai nabi dan rasul silih berganti buat Bani Israel, meneruskan pengajian Taurat sehingga bangsa ini pernah mencapai zaman gemilang nya di waktu Nabi Daud bersama kitab Zabur yang terkandung zikir meng-esa kan Yang Maha Kuasa juga Nabi Sulaiman memerintah sebuah negara Yahudi.

Waktu berganti waktu, berdiri pula kekaisaran Rom yang menyebabkan keruntuhan negara Yahudi. Taurat dan Zabur semakin hilang dari keimanan Bani Israel, maka banyak di antara mereka itu berpecah belah atas punca yang sedikit. Lahir Nabi Isa a.s yang diutus sebagai rasul menyampai kan khabar gembira dari Maha Pencipta. Namun, akhirnya Nabi Isa dianiaya oleh bangsa nya. Kerajaan Rom menghukum salib baginda. Sesuai dengan keyakinan seorang muslim, baginda diangkat ke langit sebelum tukang fitnah tersebut menganggap nya telah mati.

Begitu lah ringkasan kisah tentang Bani Israel penganut agama Yahudi. Dan Yahudi untuk Bani Israel. Sedangkan, beratus tahun sesudah itu, di saat berdiri nya patung-patung berhala di sekeliling Kaabah. Sebuah binaan yang didirikan oleh Nabi Ibrahim a.s dan anak nya Ismail a.s, di tengah gurun pasir, jauh ditengah jazirah arab. Setelah muncul nya Bani Hasyim yang akhir nya menjadi pembesar di Mekah. Mekah yang terpencil, jauh dari pengaruh dua empayar besar Rom dan Parsi, jauh dari tamadun dan peradaban, jauh dari ilmu pengetahuan dan pendidikan, lahir lah Nabi Muhammad s.a.w, Rasul terakhir yang pernah ada dalam kitab suci Taurat, Zabur dan Injil. Yang baru terbukti, kisah kelahirannya juga tercatat dalam kita suci pengikut Veda jauh di pinggir Sungai Indus.

Lokasi kota Mekah yang dikelilingi gurun pasir itu adalah salah satu faktor baginda adalah salah seorang dari kebanyakan penduduk Mekah yang buta huruf. Yatim piatu dan terpuji. Begitulah sedikit pengenalan tentang pesuruh Allah yang terakhir ini. Menyampai kan risalah kebenaran.

Antara yang pertama baginda sampaikan, baginda adalah manusia biasa, cuma baginda menerima wahyu dari Allah. Islam adalah agama sekalian manusia, sekalian bangsa, sekalian alam. Manusia tiada ras dan kasta, semua manusia itu sama, yang agung hanya Allah s.w.t.

Sekali ditekankan. Islam bukan untuk suatu golongan. Islam bukan untuk suatu bangsa.

Islam untuk sekalian alam. Kesejahteraan buat sekalian alam.

Nabi Muhammad , penutup segala nabi dan rasul, tiada lagi rasul sesudah baginda, Al Quran pelengkap dan penutup segala kitab.

Rasul Allah yang terakhir itu berkata,  Islam ialah rahmat buat sekalian alam. Jadi mengapa pada masa kini, dari mana pula datang nya, Islam adalah untuk Melayu? Ini sesat bukan? Tiada rasul lagi selepas Nabi Muhammad s.a.w.

Apapun aliran dan mazhab, tak ada satu pun yang berpendapat bahawa Islam adalah dikhusus kan bagi bangsa nya.

Islam menuntut umat nya mengenali sesama manusia, oleh kerana itu manusia dilahir kan berbeza-beza. Tapi orang itu menggunakan Islam untuk memecah belah kan manusia.

Islam Nabi Muhammad s.a.w itu mudah, agama tidak di dalam cermin kan, semua orang berhak untuk mendekati nya dan Islam juga bebas untuk mendekati orang.

Baik Nasrani, Buddha mahupun Hindu, tidak ada satu pun yang mengaitkan agama dengan bangsa tertentu, kecuali Yahudi yang dikaitkan dengan Bani Israel. Dan kita telah mulai seperti mereka.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan